-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kontrollerte 1.600 flere tunge kjøretøy i Midt-Norge
9.417 tunge kjøretøy ble kontrollert i Midt-Norge i vinter. Av disse fikk 5,1 prosent gebyr for å være for dårlig skodd.
Økningen i antall kontroller fra forrige vinter skyldes en enda høyere prioritering på kontrollen av de tyngste kjøretøyene. Vinteren 2014/2015 ble det kontrollert 7.820 tunge kjøretøy.
Statens vegvesen kontrollerte 5.309 busser og lastebiler og 4.108 tunge tilhengere.
- Resultatene er vi veldig godt fornøyd med. Det betyr at de aller fleste tunge kjøretøyene som kjører på veiene våre har med kjettinger og riktige dekk, sier avdelingsdirektør Frode Børstad i Statens vegvesen i en pressemelding.
Påbud om vinterdekk
1. januar 2015 ble det påbudt med vinterdekk også for tunge kjøretøy. Utviklingen etterpå har vært positiv.
- Hvis vi ser på utviklingen de to siste årene ser vi at andelen kjøretøy som får gebyr går ned. Og andelen som får kjøreforbud på grunn av dårlige dekk eller mangler kjettinger går også ned. Vinterdekk-påbudet har gjort det tryggere på veiene, både for sjåførene som kjører tunge biler og for alle andre som ferdes på veiene, forteller Børstad.
Må ha tilstrekkelig veggrep
En av de vanligste feilene Statens vegvesens kontrollører ser, er at det ikke blir brukt kjetting når føret tilsier det. På krevende vinterføre er det ikke nok å ha godkjente vinterdekk.
- Sjåføren er ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep. Da må man bruke kjetting, legge dem på tidlig nok og bruke dem riktig. Her er det fortsatt forbedringspotensial, selv om vi også ser at det kunne vært bedre tilrettelagt for dette langs veiene, sier han.