Ny Iveco Stralis
Ny Iveco Stralis

Iveco lanserer ny Stralis

Med redesignet drivlinje og et fiffig ordspill om eierskapskostnader og CO2-utslipp ruller Iveco sin nye Stralis ut i markedet.

Publisert

«TCO2-mesteren» kaller italienerne sin nye toppmodell blant de tyngste bilene. Ordspillet er egentlig ikke så dumt, med tanke på hva som virkelig teller i transportbransjen om dagen: lave eierskapskostnader og lave utslipp.

Iveco hevder nye Stralis er «en mester både når det gjelder Total Cost of Ownership og CO2-utslipp».

Ny gassmotor
Lastebilen kommer i tre ulike varianter: Stralis for regional- og kort transport, Stralis XP som er utviklet for å tilfredsstille kravene fra internasjonal langtransport og Stralis NP som blir drevet av CNG og LNG.

Den nye 9-liters LNG / CNG naturgass-motoren har 400 hk og dreiemoment på 1.700 Nm. Iveco mener at gassversjonen «representerer et skikkelig gjennombrudd når det gjelder gassdrevne lastebiler».

– Stralis NP er den første og eneste gassdrevne lastebilen som har demonstrert at den kan være lønnsom innenfor langtransport. Vi åpner nå nye grenser innenfor bærekraftig transport, og vi vil gjøre det i partnerskap med våre kunder, sier toppsjef Pierre Lahutte i Iveco.

Energistyring
Produsenten melder videre at de har fornyet og oppgradert alle de viktige tekniske under-systemene på lastebilen. Ved utviklingen er det fokusert på energistyring for å kunne oppnå en betydelig reduksjon av TCO uavhengig av bruk og hvordan kjøreruten er.

De nye motorene er designet for å kunne redusere friksjonen, og en ny tomgang-funksjon slår av motoren automatisk ved parkering etter en periode som kan forhåndsinnstilles.

Smart tilbehør skal forhindre energitap når det ikke er i bruk. Her gjelder det kompressoren og luftbehandlingsenheten, dynamo med energigjenvinning og intelligent batteristyring, samt servostyrings-pumpe med variabel oljeflyt.

«Smart EGR» er en løsning som arbeider i kombinasjon med Ivecos patenterte HI-SCR etterbehandlingssystem for å optimere forbrenningen. Systemet har en beskjeden resirkulering av eksosen (8%) for å få en tidligere start på drivstoffinnsprøytningen. Resultatet skal ifølge produsenten være bedre drivstofføkonomi, samtidig som det opprettholdes en NOx-omdanning på 97% ved hjelp av HI-SCR-systemet.

«HI-CRUISE» er et GPS-styrt cruisekontroll-system, basert på moderne kart-teknologi som sammenligner den geografiske lokaliseringen med veiens topografi og velger i henhold til dette forutseende strategier for akselerasjon, hastighetsreduksjon og girskift. Systemet er kjent fra flere av Ivecos konkurrenter.

Nye «Triple A» eco-dekk fra Michelin minimerer rullemotstanden, noe som i gjennomsnitt skal gi en drivstoffbesparelse på inntil 1,5%.

Ny generasjon girkasse

En helt ny bakaksel med enkeltreduksjon skal på sin side forbedre girforholdene, gi lavere friksjon og optimere drivstofforbruket.

Stralis er utstyrt med en ny generasjon av den kjente 12-trinns HI-TRONIX automatiserte girkassen, utviklet i samarbeid med ZF. Her skal girskift skje 10% raskere, kassen er designet for å vare i nesten dobbelt så mange girskift som den foregående generasjonen, med en forbedret levetid på inntil 1,6 millioner km, og et lydnivå som er redusert med 6db.

Gjennom det nye systemet «TCO2 Live» tilbys en serie moduloppbygde tjenester som inkluderer en ny generasjon serviceytelser og utvider flåtestyringen og tradisjonelle ettermarkedstjenester.

Fornyede fabrikker
Nye Stralis er resultatet av en betydelig investering i produktutvikling, anlegg for testing og produksjon, samt bruk av nye metoder. Førerhusene produseres ved Valladolid-fabrikken i Spania, mens resten av modellen produseres i Madrid.

Begge fabrikkene er blitt fullstendig fornyet og reorganisert for å sikre at de kan operere innenfor det høyeste nivået i World Class Manufacturing, ifølge Iveco.

Powered by Labrador CMS