Volkswagen øker på vare

Med 273.300 nyttebiler økte Volkswagen Nutzfahrzeug salget med 6,4 prosent i årets første syv måneder.

Publisert

Markedet i Europa viste et skikkelig løft, og T-modellene, sammen med Caddy, var det som bidro i løftet for VW-registreringene. «Markedene i Midt Østen, Sør-Amerika, Afrika og Asia-Stillehavsområdet er imidlertid en utfordring» sa Bram Schot, styreansvarlig for salg og markedsføring.

Og det sier seg selv at andre markeder betyr mye. Det var «bare» 188.000 av totalen som ble solgt til det de kaller Vest Europa ut juli. Tyskland alene tok 71.200 av disse bilene – en økning på 7,6 prosent, mens «Øst Europa» økte med hele 12,5 prosent, til 19.300 biler.

Norge følger ikke helt den samme rytmen som resten av Europa. Etter de første 7 månedene ligger VW 2,5 ette fjoråret, akkumulert, selv om de hadde en knall-juli, opp 20,6 prosent.

Men vi er avvikere når det gjelder modeller også. Globalt var 42 av totalen T-Serie biler. Caddy var neste, med 33 %. Så kom Amarok med 15 prosent og til sist Crafter, med 10 prosent.

I Norge var fordelingen i årets første syv måneder, bortsett fra for T-bilene, helt annerledes: T-klassen representerte 41 prosent av det samlede norske volumet, men derfra sprikte det:

Caddy var på nesten halvparten av totalen, mens Amarok nøyde seg med 7 prosent og Crafter med 3.

Powered by Labrador CMS