Vil forby «ukehvil» i bil og bruk av varebil i internasjonal transport

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) går sammen med kolleger fra flere land i felles initiativ for en ryddigere transportbransje i Europa.

Publisert

– Vi må sikre ryddige forhold og rettferdige konkurranseregler i transportbransjen. Det handler om bedre trafikksikkerhet og gode arbeidsvilkår. Jeg er glad for at så mange land nå går sammen om å sikre bedre regler i transportbransjen i Europa, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Flere problemstillinger
Frp-statsråden har sammen med transportministerne i Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia og Luxembourg sendt brev til EU-kommisjonæren for transport, Violeta Bulc.

Dette gjøres i forbindelse med at EU-kommisjonen planlegger å foreslå en rekke initiativer på veitransportområde.

Brevet tar opp flere problemstillinger i det indre transportmarkedet som ministerne mener er til hinder for en fri og rettferdig konkurranse i det europeiske markedet.

– Norge er tjent med å samarbeide om et felles regelverk. Vi er et lite land med stor grad av internasjonal handel. Nordmenn reiser og handler mye med utlandet, da må vi gjøre det enkelt og ubyråkratisk å drive næringsvirksomhet over landegrensene, sier Solvik-Olsen.

– Samtidig skal vi sikre at de transportørene som krysser grensene ikke kan operere i et vakuum av tilsyn, lover og avgifter. Det må være de beste bedriftene som vinner i konkurransen, ikke de som lurer seg unna ansvar, fastslår samferdselsministeren.

Ønsker forbud
Det framheves i brevet at det er viktig med like konkurransevilkår for transportørene. I tillegg mener ministerne det er ønskelig at EU-kommisjonen tar hensyn til sosiale aspekter og sikkerhetshensyn i veitransportsektoren når nye regler skal utformes.

Her har de spesielt fremhevet noen punkter:

Blant annet at kontroll av eksisterende regelverk bør bli bedre, og tiltak for å unngå bruk av «postboksselskaper» innen veitransporten.

I tillegg framhever ministerne at det bør forbys at en sjåfør tar sin «ukehvil» i kjøretøyet, og at det settes i verk tiltak for bruk av varebiler i internasjonal transport.

Ifølge Statens vegvesen er det i dag anledning til å ta "redusert ukehvil" i kjøretøyet dersom det står i ro og er utstyrt med tilfredsstillende sovemuligheter, mens ordinær ukehvil ikke kan tas i kjøretøyet. Begrunnelsen for å ha et system med redusert ukehvil og kompensasjon, er for å sikre at regelverket er fleksibelt for sjåførene.

Det påpekes også i brevet fra ministerne at det er viktig å ha et felles europeisk marked, men at det også er viktig å se på de felles grunnleggende verdiene som preger EØS. Medlemsstatene er blant annet forpliktet til å anvende prinsippene om ikke-diskriminering.

– Vi må sørge for at det regelverket vi har på transportområdet ikke omgås, og sikre at det er mulig å iverksette tiltak for å unngå det, sier samferdselsministeren.

Powered by Labrador CMS