-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Vil forby «ukehvil» i bil og bruk av varebil i internasjonal transport
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) går sammen med kolleger fra flere land i felles initiativ for en ryddigere transportbransje i Europa.
– Vi må sikre ryddige forhold og rettferdige konkurranseregler i transportbransjen. Det handler om bedre trafikksikkerhet og gode arbeidsvilkår. Jeg er glad for at så mange land nå går sammen om å sikre bedre regler i transportbransjen i Europa, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Flere problemstillinger
Frp-statsråden har sammen med transportministerne i Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia og Luxembourg sendt brev til EU-kommisjonæren for transport, Violeta Bulc.
Dette gjøres i forbindelse med at EU-kommisjonen planlegger å foreslå en rekke initiativer på veitransportområde.
Brevet tar opp flere problemstillinger i det indre transportmarkedet som ministerne mener er til hinder for en fri og rettferdig konkurranse i det europeiske markedet.
– Norge er tjent med å samarbeide om et felles regelverk. Vi er et lite land med stor grad av internasjonal handel. Nordmenn reiser og handler mye med utlandet, da må vi gjøre det enkelt og ubyråkratisk å drive næringsvirksomhet over landegrensene, sier Solvik-Olsen.
– Samtidig skal vi sikre at de transportørene som krysser grensene ikke kan operere i et vakuum av tilsyn, lover og avgifter. Det må være de beste bedriftene som vinner i konkurransen, ikke de som lurer seg unna ansvar, fastslår samferdselsministeren.
Ønsker forbud
Det framheves i brevet at det er viktig med like konkurransevilkår for transportørene. I tillegg mener ministerne det er ønskelig at EU-kommisjonen tar hensyn til sosiale aspekter og sikkerhetshensyn i veitransportsektoren når nye regler skal utformes.
Her har de spesielt fremhevet noen punkter:
Blant annet at kontroll av eksisterende regelverk bør bli bedre, og tiltak for å unngå bruk av «postboksselskaper» innen veitransporten.
I tillegg framhever ministerne at det bør forbys at en sjåfør tar sin «ukehvil» i kjøretøyet, og at det settes i verk tiltak for bruk av varebiler i internasjonal transport.
Ifølge Statens vegvesen er det i dag anledning til å ta "redusert ukehvil" i kjøretøyet dersom det står i ro og er utstyrt med tilfredsstillende sovemuligheter, mens ordinær ukehvil ikke kan tas i kjøretøyet. Begrunnelsen for å ha et system med redusert ukehvil og kompensasjon, er for å sikre at regelverket er fleksibelt for sjåførene.
Det påpekes også i brevet fra ministerne at det er viktig å ha et felles europeisk marked, men at det også er viktig å se på de felles grunnleggende verdiene som preger EØS. Medlemsstatene er blant annet forpliktet til å anvende prinsippene om ikke-diskriminering.
– Vi må sørge for at det regelverket vi har på transportområdet ikke omgås, og sikre at det er mulig å iverksette tiltak for å unngå det, sier samferdselsministeren.