Skal lære syklister om trafikksikkerhet

Volvo Trucks starter kampanje for å øke trafikksikkerhetsforståelsen blant myke trafikanter.

Publisert
Carl Johan Almqvist, sjef for trafikk- og produktsikkerhet hos Volvo Trucks.
Carl Johan Almqvist, sjef for trafikk- og produktsikkerhet hos Volvo Trucks.

Med aktiviteten «Se og bli sett» ønsker Volvo å rette søkelyset mot syklister fra 12 år og oppover.

– Kampanjen er ment som et bidrag til å øke forståelsen av hvordan myke trafikanter kan samarbeide med lastebilene i bymiljøer, sier Volvo Trucks sikkerhetssjef Carl Johan Almqvist.

Unge og voksne
Lastebilprodusenten sier de vil rette søkelyset mot syklister, både ungdommer og voksne.

– Med dagens høye tempo i trafikken, er det viktig at så mange som mulig blir mer bevisste på de risikoer som finnes og hva man bør tenke på for å unngå ulykker og farlige situasjoner, mener Almqvist.

Menneskelig faktor
Som navnet tilsier, fokuserer «Se og bli sett» på hvor viktig det er å være obs på trafikken rundt seg og gjøre seg synlig for lastebilsjåfører.

For eksempel gjennom øyekontakt og ikke sykle for nære lastebilen da man kan være svært vanskelig å oppdage for sjåføren.

– For å minimere risikoen for trafikkulykker utruster vi våre lastebiler med flere intelligente sikkerhetssystemer og utdanner sjåførene i sikker kjøring. Men den menneskelige faktoren er likevel av avgjørende betydning i de fleste trafikkulykker og det blir viktig å øke forståelsen av sikkerhet i trafikken hos alle trafikanter, sier Carl Johan Almqvist.

Powered by Labrador CMS