Kodiaq kan bli Skodas første varebil i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Er varerommet stort nok blir Kodiaq Skodas første varebil i Norge.

Når setene er tatt ut er det mulig å måle seg fram til om rommet blir stort nok for «statskassa».

Skoda håper å selge Kodiaq på grønne skilt

Kodiaq, Skodas nye SUV, er så stor at den kanskje får plass til varebilkassen slik at den kan registreres som toseter på grønne skilt.

Publisert

Skoda jobber seg oppover i størrelse, og når Kodiaq lanseres i Norge utpå ettervinteren, vil bilen være største Skoda i innvendig volum siden VW i 1991 kjøpte seg inn i den tsjekkiske bilprodusenten og i praksis overtok styringen.

Men er den stor nok til å kunne huse den såkalte «statskassen», en 140 cm lang, 90 cm bred og 105 cm høy kasse som skal kunne bygges opp inne i bilen?

– Det vet vi ikke noe om, men så snart vi har bilen i Norge skal vi forsøke å finne ut av det, sier Jan Erik Haugen, Skodas kommunikasjonsansvarlige i Norge.

Kodiaq er 4,70 meter lang og leveres både som femseter og sjuseter. BilNorge har målt takhøyden i midterste seterad til hele 100 cm, og seteputen bygger minst 10 cm. Derfor vil det hele koke ned til hvordan det ser ut under setene når disse og skinnene de glir på er fjernet.

Og hvor langt fram må kassen for å få plass? Blir det i så fall plass tilbake bak rattet for dem som skal sitte der? Det kan gå, for når jeg sitter godt i førersetet er det fortsatt 180 cm fra seteryggen til bakkant av bagasjerommet.

– Vi stresser ikke varebilen fordi vi tror det går greit å selge de 2.300 Kodiaq vi får neste år, sier Haugen.

Haugen presiserer at mens flerbruksbiler/SUV-er bygd om til to seters varebiler på grønne skilt var høyaktuelt for noen år siden, har regelendringer fått interessen til å dabbe av.

Før kunne bilene bygges tilbake til personbiler avgiftsfritt etter ti år, men det er nå i praksis knapt mulig å få til. Er bilen først blitt grønnskiltet varebil (N1), vil den i de fleste tilfeller være varebil resten av livet.

Men det er penger å spare for dem som vil ha en varebil med mer komfort enn det ordinære varebiler kan by på.

Om vi tar utgangspunkt i Kodiaq-halvbroren VW Tiguan med 150 hk dieselmotor, 4x4 og automatgir så betales det i dag 163.500 kroner i avgift på denne bilen, en avgift som stiger til 186.500 kroner neste år i følge OFV-kalkulatoren.

For varebiler på grønne skilt betales cirka 22 prosent av full personbilavgift, som i dette tilfellet utgjør 41.000 kroner. Avgiftsbesparelsen blir derfor drøyt 140.000 kroner. Til fratrekk kommer ombyggingskostnader, så la oss si at gevinsten beløper seg til 100.000 kroner. Også det er penger.

VW Touran var i et tiår svært populær som varebil, men samtidig helt på grensen til å ha stort nok varerom for «statskassen». Med ny modell droppet VW å bygge den om. Det ble rett og slett for mye styr i forhold til hva man kunne få ut av det.

Nå er det store og røffe terrengbiler som Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero og Land Rover Discovery som regjerer på ombyggingslisten. Et par håndfuller med andre personbiler befinner seg også på den samme listen, men volumene er små.

Derimot kommer de fleste pickuper som femseters personbiler til Norge. Så godt som alle bygges om til varebiler fordi baksetet raskt avgiftsfordyrer bilen med 250.000 til 300.000 kroner.

Dyreste Toyota Land Cruiser med «alt» utstyr koster som personbil 982.600 kroner – og som varebil 634.900 kroner, altså en besparelse på 347.700 kroner.

Powered by Labrador CMS