-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny flyplassbil med 42 meter «vingespenn»
Avinors nye spesialbil på Gardermoen sprer anti-is middelet «Aviform» i en bredde på 42 meter – i ett sveip.
Kjøretøyet brukes for å sprøyte rullebanen når det begynner å bli glatt. Bilen, en Volvo FM 330 6x2 Euro 6, har et spesialpåbygg fra Dammann i Tyskland, som er spesialister på blant annet spredere til landbruket.
På få sekunder bretter armer bak på bilen seg ut til en bredde av 36 meter, og med sidestilte dyser ytterst på hver arm, er man i stand til å spre det isfjernende middelet «Aviform» i en bredde av 42 meter. Det vil si at man stort sett klarer å spre hele rullebanens bredde i ett sveip, skriver Volvo Norge i en pressemelding.
Differensiert spredning
Miljøet er svært viktig på Oslo Airport Gardermoen, noe det er på alle Norges flyplasser.
«Aviform» er en mildere type vegsalt, som fungerer godt i denne sammenheng. Avinor ville også ha en spreder som differensierer spredningen, i og med at rullebanen nesten er som et hustak, der den er høyest på midten.
Av den grunn vil middelet renne ut til sidene, og da vil man ikke trenge en like stor dose ytterst på kantene. Den nye sprederen kan spre i alt fra 3 til 42 meters bredde.
Stor tankkapasitet
Tanken på bilen tar 13.000 liter av middelet «Aviform» som har en egenvekt på 1,3 kilo per liter. Denne bilen blir satt i jobb med en gang det meldes om glatt rullebane, slik at det så raskt som mulig skal sikre forholdene ved take-off og landing.
Bilen er levert av Volvo Norges Direct Sales avdeling som har en rammeavtale med Avinor.