-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
NLF lanserer egen sikkerhetsstandard
Norges Lastebileier-Forbund lanserer fire nye rutinebeskrivelser for sikring av containere, betongelementer, generell lastsikring og tunnelbrann med tunge kjøretøy.
Sammen med bransjeforeninger og eksperter har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) identifisert fire konkrete områder hvor det savnes tydelige retningslinjer.
«Nå lanseres derfor dokumentserien NLF-standard, som består av fire rutinebeskrivelser for sikring av containere og betongelementer under transport, generell lastsikring og tunnelbrann med tunge kjøretøy», skriver NLF i en pressemelding.
Redusere risiko
NLF-standard baserer seg på gjeldende lovverk og regler og skal gjøre det enklere for bedrifter å ta riktige sikkerhetsvalg.
– Våre medlemmer har gjennom generasjoner tilegnet seg unik erfaring og kompetanse. De fleste kjenner derfor godt til rutinene som beskrives i dokumentserien, men til nå har vi ikke hatt en tydelig standard, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
De fire rutinebeskrivelsene som nå lanseres er begynnelsen på en lengre dokumentserie. Målet er å innføre NLF-standard i alle fag- og bransjeområder som i dag trenger tydeligere retningslinjer.
– Vi har over lengre tid arbeidet med å innhente all kunnskapen som våre medlemmer, samarbeidspartnere og eksperter sitter på. Nå håper vi at denne innsatsen bidrar til bedre opplæring og tydeligere retningslinjer, slik at vi på sikt kan redusere antall skader og ulykker ytterligere, sier Mo.
NLF-standard gjøres tilgjengelig for alle medlemmer og ligger inne som en fast del av NLFs KMV-system (Kvalitet og miljø på vei).
NLF-standard - fire rutinebeskrivelser:
Lastsikring ved transport på vei
- Generelle retningslinjer for lastsikring av gods på tyngre kjøretøy. Inneholder alle godkjente lastsikringsmetoder, bestemmelser, sikringsverdier, teknikker og løsninger.
Lastsikring av betongelementer under transport
- Utformet sammen med Betongelementforeningen, samt ledende transportører og betongprodusenter. Rutinebeskrivelsen er også beregnet for prosjektledere og andre som påvirker geometri og inndeling av betongelementer.
Transport av krokcontainere
- Utformet sammen med påbyggerbransjen som respons på Statens havarikommisjons konklusjon i deres temaundersøkelse knyttet til krokcontainertransport. Her ble det pekt på mangelen av en konkret veileder knyttet mot frakt av containere, samt gode rutiner for daglig sjåførkontroll av festepunkter og metoder.
Tunnelbrann - Tyngre kjøretøy
- Omtrent 20 tunnelbranner forekommer hvert år i Norge. Disse ulykkene har et stort skadepotensial. Derfor er det viktig å ha tydelige retningslinjer som kan være til hjelp dersom en skulle bli involvert i en tunnelbrann.