-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Daimler last satser på erfaring
De fleste hadde regnet med at Daimler hadde fortsatt styrets foryngelseskur når de nå skulle ansette en ny sjef for Last. I stedet ble det en 57-åring med masse erfaring.
Det var mange navn i omløp da ryktene gikk om hvem som skulle overta ansvaret for lastebilene hos Mercedes-Benz etter at Wolfgang Bernard så overraskende meldte seg ut.
Volker Mornhinweg, varebilsjefen, ble ofte nevnt, Kina-sjefen Hubertus Troska også, eller Marc Llistosella – Fuso-sjef i Asia de siste årene. Alle med gode kvalifikasjoner og – viktig var det mange som regnet med – alle vesentlig yngre enn Bernards 56 år.
I stedet gikk man over Atlanteren og hentet Martin Daum. 57 år, men de andre kvalifikasjonene er utvilsomme.
Tungt hele tiden
Han har vært leder for den tunge delen av Daimler i USA siden 2009. Eget merke har han manøvrert gjennom masse medvind, men også skikkelig motvind, sammen med Freightliner, Wedtern Star og Thomas Built busser.
Og hele tiden, siden han startet i konsernet som trainee i 1987 har han konsentrert seg om tungt. Han har blant annet vært ansvarlig for fabrikken i Wörth, verdens største lastebilfabrikk.
«Med Martin Daum har vi fått en leder som kan se tilbake på 20 års erfaring på toppnivå, og som kjenner den sykliske lastebilindustrien fra alle perspektiver», uttaler Manfred Bischoff, formann i representantskapet for Daimler.
Fem år
Og hans direkte overordnede, Dieter Zetsche, sier at «Med Martin Daum og hans internasjonale leder-erfaring har vi satt den riktige kursen for Daimler Truck & Buses for lang tid fremover».
Med lang tid mener han antakelig de fem årene denne nye kontrakten gjelder for. Da har Zetsche selv for lengst gått av, ungdommen, med Ola Källenius (46 i dag), har overtatt og man har hatt tid på seg til å finne en lastebilsjef som også passer aldersmessig.