-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Helomvendig for privat bruk av yrkesbil
Myndighetene har snudd i en viktig sak om privat bruk av yrkesbil. Det kan bety store besparelser for yrkesbilbrukere allerede fra skatteåret 2016, ifølge direktør Jan Traaseth i Motor Finans (bildet).
Med virkning fra 1. januar 2016 ble det innført nye gunstigere og mer fleksible skatteregler for yrkesbilbrukere med tjenstlig behov for varebil klasse 2, typisk håndverkere.
Det ble lagt opp til at denne yrkesgruppen kunne velge mellom enten en justert sjablongregel med bunnfradrag i listeprisen på 50 prosent (maksimert til 150.000 kroner), eller individuell verdsettelse av den skattbare fordelen etter en sats på kr 3,40 per kjørte kilometer privatkjøring.
Ifølge beregninger som direktør Jan Traaseth i Motor Finans har foretatt, vil de aller fleste yrkesbilbrukere vært mest tjent med å velge individuell verdsettelse.
– Var urimelig
For å kunne benytte individuelle verdsettelse ble det imidlertid innført et strengt krav om at kjøring må dokumenteres med elektronisk kjørebok, og den elektroniske kjøreboka måtte være installert senest 1. januar 2016 for å kunne bruke regelen i 2016.
Var du bare en dag for sent ute med å installere elektronisk kjørebok ville det bety at du ikke fikk benyttet individuell verdsettelse før i 2017. Det er denne regelen Skattedirektoratet nå har endret på, med tilbakevirkende kraft for 2016, ifølge infotjenster.no.
– Vi mente dette kravet var svært urimelig, og er veldig glad for at myndighetene nå endelig har snudd i saken. Dette kan bety store besparelser for yrkesbilbrukere som installerte elektronisk kjørebok i løpet av 2016, spesielt da de som har lite privatkjøring, sier Traaseth til YrkesBil.no.
Fra første hele måned
Ifølge «Melding om skattefastsettingen for inntektsåret 2016» fremgår følgende:
«Arbeidsgiver og arbeidstaker er bundet av valgt metode for verdsetting for hele inntektsåret. Unntak fra dette gjelder likevel hvis elektronisk kjørebok anskaffes og tas i bruk i løpet av inntektsåret. I slike tilfeller vil individuell verdsetting kunne gjøres fra og med den første hele måneden slik kjørebok brukes.»
Hvilken metode bør du velge?
Vi har spurt Jan Traaseth om han kan forklare hvilken metode som bør velges og hvorfor.
– På generell basis vil det være slik at jo dyrere bil du har og jo mindre privatkjøring, desto mer lønnsomt vil det være å velge individuell beskatning, og vice versa, sier han.
Hvor går skjæringspunktet for når du bør velge den ene metoden kontra den andre kan du finne svar på i grafen nedenfor, som Traaseth har laget.
Eksempelvis hvis du har en yrkesbil til kr 250.000 så vil det lønne seg å velge sjablongbeskatning med bunnfradrag hvis du kjører mer enn 11.029 km privat i året, kjører du mindre bør du velge individuell beskatning.