Volvo FE med sterkere motor

350 hestekrefter, 1.400 Nm og en ny foraksel med akseltrykk på opptil ni tonn.

Publisert

Med dette vil Volvo Trucks gjøre FE til et mer attraktivt valg for krevende oppdrag innen distribusjon, avfallshåndtering og lett anleggskjøring.

Volvo FE 350 er nå tilgjengelig med vogntogvekt (GCW) på opptil 44 tonn og passer både som singelbil og i kombinasjon med slep.

Tippbiler, kranbiler og feiebiler er noen eksempler på treakslede kombinasjoner hvor den økte motorressursen kan gi muligheter for høyrere produktivitet.

Motoren, D8K Euro 6, er tilgjengelig for samtlige førerhuskombinasjoner, også for førerhus med lavt innsteg, og kan kombineres med Volvo I-Shift eller helautomatisk girkasse.

– FE er en fleksibel og smidig lastebil som utfører jobben sin like effektivt i regionaltrafikk, som i tett bytrafikk. Nå utvider vi bruksområdet ytterligere ved å tilby et alternativ med høyere presisjon og økt nyttelast, noe som har blitt etterspurt av mange kunder, sier Anders Edenholm, Segment Manager Distribution hos Volvo Trucks i en pressemelding.

Salgsstart skjer i slutten av juni og produksjon starter i september. Ytterligere produktnyheter i FE-programmet vil bli presentert i løpet av høsten 2017.

Fakta Volvo FE 350

Motor: Volvos 8-liters dieselmotor, D8K Euro 6, med 350 hk/1 400 Nm.

Girkasse: Volvos automatiserte girkasse I-Shift, eller helautomatisk girkasse.

Kraftuttak: Opptil 600 Nm.

Førerhus: Lavt førerhus, komfort førerhus, langt førerhus, førerhus med lavt innsteg. Vogntogvekt (GCW): Opptil 44 tonn.

Akselkonfigurasjoner: 4x2, 6x2, 6x4. Finnes også som 4x2 trekkvogn.

Foraksler: 7,1–9 tonns akseltrykk.

Bakaksler: 13–23 tonns akseltrykk.

Powered by Labrador CMS