Mercedes-Benz Tourismo RHD
Mercedes-Benz Tourismo RHD
Mercedes-Benz Tourismo RHD
Mercedes-Benz Tourismo RHD
Mercedes-Benz Tourismo RHD
Mercedes-Benz Tourismo RHD
Mercedes-Benz Tourismo RHD
Mercedes-Benz Tourismo RHD
Mercedes-Benz Tourismo RHD

Her er nye Mercedes-Benz Tourismo RHD

Denne bussen har «store sko å fylle».

Publisert

Tourismo RHD har i mange år vært Mercedes’ desiderte bestselger i turbuss-segmentet. Siden den første generasjonen ble lansert i 1994 er det produsert over 26.000 enheter av modellen, i to generasjoner.

Andre generasjon ble lansert høsten 2006, og denne uken ble tredje generasjon lansert i Brussel. Produsenten lover at absolutt «alt» på den nye bussen er nytt.

Bredt spekter
Fire nye modeller tilbys i tre lengder, fra like under 12 meter og opp til 14 meter. Med dette ønsker produsenten å dekke alt fra shuttle-service-markedet til langdistanse rutekjøring og komfortabel turkjøring.

Både utvendig og innvendig design er ny. Førerplassen tilbys med to ulike oppsett, Cockpit Basic Plus og Cockpit Comfort Plus.

Også passasjerdelen er fullstendig oppgradert med ny design og nye materialer. Nye løsninger gjør at interiøret kan tilpasses de fleste behov.

Velger du de nye Softline-setene, med diamantformet mønster i trekket, vil det føles som om du sitter i en av merkets mer luksuriøse personbiler, skal vi tro Mercedes.

Fokus på forbruk
En ny motor er også lagt til i porteføljen kundene kan velge blant. Utvalget starter med en OM 936 rekkesekser på 7,7 liter og 354 hestekrefter, og toppes med den nye 456-hesteren som er basert på OM 470 med 10,7 liter slagvolum.

Mercedes skryter av hvor økonomisk den nye bussen er. Det handler blant annet om 4,5 prosent redusert drivstofforbruk sammenlignet med forrige generasjon. Med 2. generasjon av motoren OM470, skal en besparelse på inntil 7 prosent være mulig.

Reduksjonen skal blant annet skyldes bussens nye og mer aerodynamiske design, som reduserer luftmotstanden til en CW-verdi på 0.33.

I tillegg er vekten på bussen redusert, til tross for at den fysiske størrelsen er økt noen centimeter. En toakslet variant er slanket 200 kilo, om man sammenligner kjøretøy med samme motor og utstyrsnivå, opplyser Mercedes.

Nytt utstyr, som den GPS-baserte fartsholderen Predictive Powertrain Control (PPC) og Eco Driver Feedback (EDF), bidrar selvsagt også.

Vises i Kortrijk
Men Mercedes har mer i ermet. De lover også en buss full av assistanse- og sikkerhetssystemer, som Active Brake Assist 3 og Front Collision Guard (FCG). Flåtestyringssystemet FleetBoard er selvsagt også på plass, her med en versjon spesielt tilpasset buss.

Serieproduksjonen starter nå i juli, og i løpet av inneværende år skal alle modellvarianter være i produksjon. Bussen vil få sin første offentlige opptreden på messen BusWorld i den belgiske byen Kortrijk i oktober.

Powered by Labrador CMS