-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Oppgradert Arocs
Mercedes-Benz har utstyrt Arocs med flere nyheter. Blant annet er drivlinjen fra Actros nå tilgjengelig for anleggsbilen.
Mercedes-Benz gjør det bra i anleggsbransjen i Tyskland. Det anslås at en av to anleggsbiler i daglig drift er en Arocs.
Også i Norge er anleggssegmentet et uttalt satsningsområde for importøren.
Nå har Mercedes-Benz gitt Arocs flere oppdateringer og YrkesBil har vært i Tyskland for å se nærmere på nyhetene.
Ny nødbrems
En av nyhetene er at Arocs nå er utstyrt med seneste generasjon nødbremsesystem – Active Brake Assist 4 (ABA4).
Systemet ble tilgjengelig i sommer, og finnes på to- og treakslede biler godkjent for bruk på offentlig vei.
Samtidig skal blindsoneassistenten Sideguard Assist fange opp eventuelle hindringer på høyresiden. De to radarene som sitter plassert foran bakakselen kan fange opp alt fra myke trafikanter til et helt vogntog.
Drift på framaksel
Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) er også blitt tilgjengelig på flere varianter av Arocs. Det sitter to hydrauliske motorer i navet på framakselen som skal sørge for bedre fremkommelighet.
Løsningen skal også bidra til å redusere drivstofforbruket sammenlignet med en tradisjonelt drevet framaksel.
Friksjonsfri clutch
Turbo Retarder Clutch (TRC) fra Voith er ikke nytt på Arocs, men systemet er fortsatt imponerende. Kraftoverføringen skjer ved at det pumpes opp oljetrykk når man trår på gassen.
Hydraulikkoljen overfører kraften fra motoren og over til girkassa. Dette gjør at man kan kjøre opp, stoppe, og ta i gang igjen i svært bratte bakker kun ved å justere gassen. Siden clutchen er friksjonsfri vil den heller ikke gå varm.
Under prøvekjøringen var det kanskje TRC som imponerte oss mest. Det er noe spesielt ved å rygge opp en bakke med full last, stoppe, for så å fortsette å rygge opp bakken uten problemer. Og dette gjør man kun ved å finjustere på gasspedalen.
Se video av hvordan TRC virker (artikkelen fortsetter under videoen):
Nye sikkerhetssytemer
Den avanserte fartsholderen Predictive Powertrain Control (PPC), som kobler GPS-data og topografiske kart med den automatiske girkassen, blir nå også tilgjengelig på Arocs.
Et nytt og bedre kart skal ifølge Mercedes se terrenget langt frem, og derfor til enhver tid velge riktig gir tidligere og mer effektivt enn det en sjåfør vil klare. Produsenten anslår at PPC kan sørge for inntil fem prosent redusert drivstofforbruk.
**Du kan lese mer om Arocs-oppdateringene, og vår prøvekjøring under krevende forhold, i neste utgave av YrkesBil**
Se YrkesBils video fra prøvekjøringen av nyeste Arocs her: