-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
MAN separerer motorene
MAN har alltid solgt motorer til eksterne brukere. Nå separerer de den virksomheten til en egen divisjon under Last & Buss-divisjonen.
MAN har opplevd en stor vekst i salg av sine lastebilmotorer og andre komponenter de siste årene.
Dette har nå blitt et såpass stort forretningsområde at fra 1. januar i år ble det skilt ut som en egen forretningsenhet.
MAN Engines heter den, på godt tysk, og hovedkontoret ligger i Nürnberg – et stykke unna Last&Buss som befinner seg i München.
Den nye avdelingen ledes av en gruppe på fem spesialister, med Matthias Schreiber (41) i spissen. Han har stort sett tilbrakt sitt yrkesaktive liv i mekanisk landbruk – et område han fortsatt kommer til å ha tett kontakt med.
Det er ikke få MAN-motorer som brukes i landbruksmaskiner.
Hans og hans folk rapporterer til styremedlem Ulrich Dilling, som har ansvar for produksjon og logistikk i MAN Truck & Bus AG. Tidligere, fra 2009 til i fjor, ledet han det MAN kaller sitt Internasjonale Kompetanse-senter for motorer som ligger – nettopp – i Nürnberg.
LES OGSÅ: MAN-Scania-aksel fra samme samlebånd
Derfra utvikler, produserer og selger de diesel- og gass-motorer med et kraft-spektrum på 50 – 1.900 hk. Man kan med andre ord regne med at han ikke akkurat er ny i denne bransjen.
Nå må ikke denne nye virksomheten forveksles med MAN Diesel & Turbo SE, med base i Augsburg. Disse driver utelukkende med store motorer, blant annet for skip, og har røtter tilbake til danske Burmeister og Wain.
Det vil si – vi kan godt påstå at røttene går tilbake til originalen.
Rudolf Diesel hadde en førsteklasses teoretisk forståelse av forbrenningsmotorenes fantastiske mangel på effektivitet – men han var ikke så praktisk anlagt at han klarte å sette ideene sine ut i praksis sånn med en gang.
Ikke før Heinrich von Buz, direktør for MAN AG i Augsburg, lånte ham et laboratorium på fabrikken der han jobbet fra 1893 til 1897 og det var derfra han oppnådde sine viktige patenter for det vi i dag kjenner som dieselmotoren.
Den nye MAN Engines er nok blant dem som kommer til å sørge for at denne motortypen kommer til å overleve mye lenger enn noen av dagens signaler umiddelbart kan tyde på.