Elektriske varesykler

Elektriske varesykler

Elektriske varesykler

Elektriske varesykler
Foto: Cologne Cargo Bike
Elektriske varesykler
Foto: Cologne Cargo Bike
Elektriske varesykler
Foto: Cologne Cargo Bike

Lasten tråkkes

Det er, viser det seg, flere løsninger hvis du vil ha frakten frem den siste kilometeren ved hjelp av pedalkraft – pluss litt strøm.

Publisert

Det er ikke lenge siden vi fortalte om et tysk start-up selskap som er i ferd med å utvikle noe de kaller Tretbox.

Nå viser det at Gravferdsetaten i Oslo har vært der for lengst.

Det er en gammel bekjent, Jo Espen Bjerk, som hjelper oss til å virke nesten oppdaterte. Det er nesten ti år siden vi traff ham sist. Da hadde han gjort en stor jobb med å oppgradere gamle Buddy – den så jo faktisk ut som et nytt årtusen etter at han blant annet hadde gitt bilen en nesten-Lambo front.

Nå forteller han at Tretbox behøver vi ikke vente et år eller to på. Tilsvarende el-hjulpne trehjulssykler finnes for lengst, blant annet levert av Cologne Cargo Bike, og det har altså Oslo Kommune oppdaget.

Til nå har de kjøpt inn 16 slike tre-hjuls elsykler og disse brukes av Gravferdsetaten som bruker dem i forbindelse med vedlikehold av kirkegårdene i byen. De kan utstyres på mange måter, også med henger, og er typiske last-mile løsninger, sier Bjerk.

Produsenten forteller om påbygg, såpass store at de kan romme en Europall, og de håndsveisede stålrammene virker robuste. Produsenten sier at 300 kg. totalt er greit, for eikene er spesielt forsterket.

Det finnes også noe de kaller CargoBike, med lasteavdelingen foran – de brukes blant annet til personbefordring. (Bedelia het det gamle franske bilmerket som oppdaget poenget med å sette passasjeren nærmest ulykken. Smart.)

Med andre ord, det er ingen grunn tikl å vente til den VW-assosierte løsningen oppstår. Fremtiden er her nå – lover Bjerk.

Powered by Labrador CMS