-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Øker X-faktoren
Daimler ønsker å gå i strupen på Volkswagens Amarok når Mercedes-Benz nå topper X-klassen med sekssylindret motor på 258 hestekrefter og permanent firehjulsdrift.
Mercedes-Benz X 350 d 4Matic vises for første gang frem på Genève Motorshow som åpner denne uken.
Toppmodellen har en 3,0 liters V6 turbodiesel med en effekt på 190kW (258hk) og et maksimalt dreiemoment på 550 Nm i turtallsområdet 1.400-3.200 o/min. Altså en betydelig sprekere utgave enn X 250 d med 190 hestekrefter som vi prøvekjørte før jul.
Kreftene sørger for en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder og en toppfart 205km/t. Svært så akseptable prestasjoner når vi snakker yrkesbil.
Den nærmeste konkurrenten i "premium-pickup-segmentet", Volkswagen Amarok, har fått mye skryt for sin 3.0 liters V6 TDI-motor etter at den kom i 2016. Motoren matcher X 350 d på dreiemoment (550 Nm), men kommer til kort med 224 hestekrefter.
Derfor tok det ikke lang tid etter at Mercedes-planene om en kraftig V6 i X-klassen dukket opp, før Volkswagen svarte med å varsle at de i løpet av 2018 vil lansere en kraftigere motorversjon i Amarok. 258 hestekrefter har blitt antydet.
Dermed blir det duket for en skikkelig tysk muskelkamp i pickupklassen fremover.
I Mercedesen formidles kraften via automatgirkassen 7G-Tronic Plus med syv trinn, hvor girskiftene også kan foretas manuelt via «padler» på rattet.
LES OGSÅ: X-klasse for reiselystne
I toppmodellen blir også det velkjente 4Matic-systemet levert som standard med permanent 4x4. En senterdifferensial fordeler kraften mellom for- og bakaksel med en fast dreiemomentfordeling på 40:60%.
X 350 d 4Matic får også Dynamic Select-systemet som standard. Her kan du velge mellom fem kjøreprogram som endrer motorens egenskaper, turtall for girskift og ECO start / stopp. De fem kjøreprogrammene er; Komfort (C), ECO (E), Sport (S), Manuell (M) og Offroad (O).
Pickupen har i tillegg tre ulike valgmuligheter for 4x4-systemet: 4MAT for normal kjøring på vei, 4H for økt trekkraft, samt lavserien 4L, med reduksjonsgiring primært for krevende kjøring, spesielt i terreng. I tillegg har bakakselen differensialsperre for ytterligere forbedret fremkommelighet.
Mercedes-importør Bertel O. Steen opplyser at toppmodellen – som kommer i utstyrslinjene Progressive og Power – skal introduseres i Norge til høsten, og at de norske prisene vil bli presentert da.