-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Opel Vivaro på PSA-plattform neste år
Groupe PSA bekrefter nå at de skal bygge Opel Vivaro, Citroën Jumpy og Peugeot Expert ved samme fabrikk i den britiske byen Luton. Fra 2019 deler varebilene konsernets EMP2-plattform.
I stedet for å øke produksjonen ved Hordain/Sevelnord-fabrikken i Frankrike, hvor Citroën Jumpy og Peugeot Expert bygges i dag, har PSA besluttet å oppgradere Opel/Vauxall-fabrikken i Luton til å kunne produsere biler på konsernets EMP2-plattform fra 2019.
Investeringen er et resultat av samarbeidet mellom arbeidstakerorganisasjonen Unite Trade Union og fabrikken i Luton, kombinert med fleksibiliteten i dagens lakkeringsavdeling.
BAKGRUNN: PSA overtar Opel
Tre modeller
Når investeringen er gjennomført mot midten av neste år, vil fabrikken som produserte rundt 60.000 Opel/Vauxall Vivaro i 2017, være i stand til å produsere 100.000 biler basert på EMP2-plattformen, melder konsernet i en pressemelding.
Det betyr, ifølge britiske Autocar, at de tre modellene Vivaro, Jumpy (eller Dispatch, som den heter i engelskspråklige markeder) og Expert skal bygges i Luton. Samtidig forblir hovedproduksjonen av Peugeot- og Citroën-versjonene ved Hordain/Sevelnord i Frankrike.
Ved sistnevnte fabrikk produseres også Toyota Proace, men denne modellen er ikke nevnt med ett ord når det gjelder Luton.
Hvor lik, eller ulik, nye Opel Vivaro blir sammenlignet med trillingene Jumpy, Expert og Proace, bortsett fra plattformdelingen, er foreløpig ikke kjent.
Vivaro har blitt bygget i Luton siden 2001, og ble solgt i 15.587 eksemplarer i Europa i 2017. Dagens modell deler plattform med Renault Trafic som del av en Joint Venture, men med den nyeste meldingen fra PSA og Opel bekrefter konsernet nå at dette samarbeidet opphører.
Ifølge Autocar er det imidlertid ikke helt slutt på samarbeidet mellom Opel og Renault. De store varebilene Renault Master og Opel Movano skal fortsatt dele plattform og produseres ved Batilly-fabrikken i Frankrike, i alle fall en stund til.
Viktig signal
I 2017 solgte Groupe PSA 476.500 lette nyttekjøretøy, en økning på 15 prosent. Legger du til personbilvariantene snakker vi om 658.000 biler.
For Storbritannia var konsernets avgjørelse om å fortsette produksjonen i Luton svært så kjærkommen.
Med en gjennomsnittlig levetid på rundt 10 år for en varebilmodell, betyr dette at det i det minste vil være aktivitet ved fabrikken frem til 2029. Unite Trade Union-leder Len McClusky mener kapasitetsutvidelsen vil medføre cirka 350 nye arbeidsplasser.
Dette gir et signal om at landet fortsatt vil være et attraktivt sted å produsere biler, også etter «Brexit».