Ny Opel Vivaro på PSA-plattform neste år

Groupe PSA bekrefter nå at de skal bygge Opel Vivaro, Citroën Jumpy og Peugeot Expert ved samme fabrikk i den britiske byen Luton. Fra 2019 deler varebilene konsernets EMP2-plattform.

Publisert

I stedet for å øke produksjonen ved Hordain/Sevelnord-fabrikken i Frankrike, hvor Citroën Jumpy og Peugeot Expert bygges i dag, har PSA besluttet å oppgradere Opel/Vauxall-fabrikken i Luton til å kunne produsere biler på konsernets EMP2-plattform fra 2019.

Investeringen er et resultat av samarbeidet mellom arbeidstakerorganisasjonen Unite Trade Union og fabrikken i Luton, kombinert med fleksibiliteten i dagens lakkeringsavdeling.

BAKGRUNN: PSA overtar Opel

Tre modeller
Når investeringen er gjennomført mot midten av neste år, vil fabrikken som produserte rundt 60.000 Opel/Vauxall Vivaro i 2017, være i stand til å produsere 100.000 biler basert på EMP2-plattformen, melder konsernet i en pressemelding.

Det betyr, ifølge britiske Autocar, at de tre modellene Vivaro, Jumpy (eller Dispatch, som den heter i engelskspråklige markeder) og Expert skal bygges i Luton. Samtidig forblir hovedproduksjonen av Peugeot- og Citroën-versjonene ved Hordain/Sevelnord i Frankrike.

Ved sistnevnte fabrikk produseres også Toyota Proace, men denne modellen er ikke nevnt med ett ord når det gjelder Luton.

Hvor lik, eller ulik, nye Opel Vivaro blir sammenlignet med trillingene Jumpy, Expert og Proace, bortsett fra plattformdelingen, er foreløpig ikke kjent.

Vivaro har blitt bygget i Luton siden 2001, og ble solgt i 15.587 eksemplarer i Europa i 2017. Dagens modell deler plattform med Renault Trafic som del av en Joint Venture, men med den nyeste meldingen fra PSA og Opel bekrefter konsernet nå at dette samarbeidet opphører.

Ifølge Autocar er det imidlertid ikke helt slutt på samarbeidet mellom Opel og Renault. De store varebilene Renault Master og Opel Movano skal fortsatt dele plattform og produseres ved Batilly-fabrikken i Frankrike, i alle fall en stund til.

Viktig signal
I 2017 solgte Groupe PSA 476.500 lette nyttekjøretøy, en økning på 15 prosent. Legger du til personbilvariantene snakker vi om 658.000 biler.

For Storbritannia var konsernets avgjørelse om å fortsette produksjonen i Luton svært så kjærkommen.

Med en gjennomsnittlig levetid på rundt 10 år for en varebilmodell, betyr dette at det i det minste vil være aktivitet ved fabrikken frem til 2029. Unite Trade Union-leder Len McClusky mener kapasitetsutvidelsen vil medføre cirka 350 nye arbeidsplasser.

Dette gir et signal om at landet fortsatt vil være et attraktivt sted å produsere biler, også etter «Brexit».

Powered by Labrador CMS