-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo med hydrogen
ULEMCo er et hydrogen-fokusert selskap i Storbritannia som gjerne bygger om til hydrogendrift. Nå har de gjort klar en Volvo, men droppet brenselcellene.
Vi har tidligere hørt om en og annen DAF som har vært bygget om hos ULEMCo og som nå går på hydrogen.
Men det er den type hydrogendrift vi har kjent til en stund nå – det vil si helelektriske biler der strømmen kommer fra bilens eget kraftverk.
Hydrogenfyrte brenselceller som igjen leverer strøm til elmotorer eller batterier.
LES OGSÅ: Hydrogen-ordre i megaklassen
Denne Volvoen er annerledes, og er på en måte tilbake-til-røttene. En av de første forbrenningsmotorene, oppfunnet av Isaac De Rivaz i 1804 (han bygget sågar en slags bil rundt den) brukte hydrogen som drivstoff.
Men det å bruke en vanlig forbrenningsmotor som slurper i seg hydrogen i stedet for diesel eller bensin er det lenge siden vi har hørt om. Sist var vel da vi kjørte BMWs 7-serie, som skulle serieproduseres – men som egentlig aldri ble noe av.
Det var noe med at denne måten å bruke hydrogen på kanskje ikke var den mest effektive.
LES OGSÅ: Første hydrogenbil på grønne skilt
Men sannsynligvis vet ULEMCo noe vi andre ikke vet, siden de går opp denne stien igjen.
De forteller at den Volvo FH16-bilen de har bygget om nå gir «minst 300 hk», og ved å laste 17 kg hydrogen har den ca. 300 km. rekkevidde.
Ikke et ord riktignok, verken om hvilken motor eller hva slags tanker som brukes.
LES OGSÅ: Toyota-buss på hydrogen
ULEMCo’s grunn til å gjennomføre dette prosjektet, sier de, er å vise frem en oppskrift der man kan «null-carbonisere» en tung bil, nesten uten at det koster noe.
Men det er jo fremdeles et spørsmål om hvor mye man må betale for hydrogenet før man ser hvor «billig» dette er.