Furio by Pininfarina
Furio by Pininfarina
Furio by Pininfarina

Tungt fra Italia/India

Det har skjedd mye siden Mahindra&Mahindra reddet Pininfarina fra gravens rand på slutten av 2015. Blant annet har italienerne gitt sin indiske redningsmann en ny serie lette lastebiler.

Publisert

Det er lenge siden de store italienske design-studioene satte navnet sitt på seriøse lastebiler. Jeg tror det ferskeste jeg kan huske er Giugiaro og Italdesign på eldgamle Scaniaer fra tidlig 80-tall. Eller var det også noe med Bertone og Scania rundt 1995?

Uansett: her har vi Pininfarina-signaturen over en stor serie Mahindra-biler. Modellrekken har til og med fått et italiensk navn: Furio. I tillegg til at det kan brukes som fornavn (hunkjønn: Furia), er det også forstavelsen i Furioso som er ganske rasende.

La oss håpe det er fordi de håper de nye modellene skal rase inn på markedet.

For nå begynner det nemlig i swinge av den ganske ferske Trucks og Bus divisjonen til kjempekonsernet M&M ($ 19 mrd. omsetning). Etter åtte års virksomhet kunne de avslutte 2018 med overskudd for første gang.

I 2015 leverte de 3000 biler, i fjor endte de på 9.484 (med busser og de lette bilene nådde gruppen opp i litt over 17.000 enheter). Det er imponerende når vi ser at markedet økte med 20 %. Mahindra økte med 41%.

Da han viste den nye Furio-serien sa Rajan Wadhera, sjefen for M&Ms bilsektor, at han ville komme opp blant de tre største indiske lastebil-leverandørene i løpet av de neste tre-fire årene.

De ledende er Bharat Benz og Volvos VE Commercial, men det er mange andre sterke der, ikke minst hjemme-merkene Tata, Eicher og Ashok-Leyland.

Mahindra har imidlertid bare hatt et skikkelig tilbud på toppen, med sine Blazo-modeller som til nå er solgt i 15.000 eksemplarer,

Nå kommer altså italienerne, som også har hjulpet til på konstruksjonssiden, med en serie indiske biler på 7,5 til 16 tonn. Alle med en ny utgave av Mahindras mDi Tech-motorseire. Her på 138 hk ved 2.400 omdreininger og 500 Nm over nesten hele turtallområdet.

Bak konstruksjonen ligger en typisk modul-tankegang, så denne serien skal kunne brukes til alt, fra entreprenørinnsats via kjølevarer til eCommerce distribusjon.

Man begynte på jobben i 2014. 500 ingeniører og 180 underleverandører har vært involvert underveis. Den skal bygges i fabrikken ved Chakan, nær Pune.

Et viktig bidrag fra Torino, som har vært plaget mer av regn enn av varme i sommer, er en ny hytte der Mahindra kan skryte av 5 grader kjøligere interiør enn i en vanlig bil. Takket være mindre helling på rutene og åtte store lufteåpninger for ventilasjonsanlegget.

Med dette kan Mahindras kommersiell-bil avdeling by på alt fra nøkterne trehjulinger, som faktisk tar ganske voksne 3,5 tonn, til de største allhjulsdrevne anleggsbiler på 49 tonn.

Powered by Labrador CMS