
Langdistansebuss på flytende gass
Med dette utvider Scania sitt brede program for alternative drivstoffer til også å dekke intercity-persontransport.
– Det finnes forskjellige løsninger for karbon-bevisste operatører av by- og forstadsbusser, men det har vært et tomrom i langdistanse-markedet som vi nå ønsker å gjøre noe med, sier Karin Rådström, leder for rute- og turbusser hos Scania.
– Ettersom LNG blir økende tilgjengelig i hele Europa, men også i andre deler av verden, er dette et aktuelt og levedyktig alternativ, fortsetter hun.
LNG-drift har ifølge Scania potensiale til å redusere CO2-utslippene med 20 prosent og i tillegg en betydelig reduksjon av nitrogenoksider og partikkelutslipp. Velger man flytende biogass kan karbonutslippene reduseres med hele 90 prosent.
I tillegg nyter man på komfortsiden godt av at støynivået i gassmotorer er noe lavere enn i dieselmotorer.
Bærekraft blir Scanias gjennomgangstema på IAA, og hele flåten av rute- og turbusser kan nå drives med alternative drivstoffer – fra Scania Citywide LE Suburban hybridbuss til Scania Interlink High Decker for fornybar diesel – HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).
I tillegg viser Södertälje sin batteri-elektriske Citywide Low Floor lavgulvsbuss, som for øyeblikket går i regulær trafikk i den nordsvenske byen Östersund, og som vi for øvrig stiftet bekjentskap med på BusWorld i Kortrijk for et år siden.
På IAA kan besøkende oppleve denne bussen på en internrute på området til Deutsche Messe.