bilde

– Vi må satse på flere teknologier samtidig

Scania mener biodrivstoff trumfer elektrifisering i tungtransporten på kort sikt, men også i Södertälje tror de strøm vil overta om vi ser litt dypere inn i glasskula.

Batterielektriske kjøretøy vil være viktige for å oppnå et fossilfritt kommersielt transportsystem innen 2050, i tråd med FNs bærekraftsmål og Paris-avtalen, mener Scania.

Men lastebil- og bussprodusenten sier samtidig at biodrivstoff brukt i forbrenningsmotorer fremstår som det beste alternativet på kort sikt.

­– Vi utvikler alle alternative teknologier med tanke på kommersielle levedyktighet, sier Christian Levin, leder for salg og marketing hos Scania i en pressemelding.

LES OGSÅ: Nå kommer Scania med ladekabel

– Det ville være nytteløst å lansere produkter som ikke tilfredsstiller forretningsvirksomheten til våre kunder. Den grunnleggende forutsetningen må være at teknologien gir en rimelig eierandel på kort sikt, fortsetter han.

Levin mener lastebiler med plug-in-hybrid-teknologi og batterielektriske busser, som begge vil bli vist på IAA, tilfredsstiller disse kriteriene.

– Scania er godt posisjonert når teknologien utvikler seg med mer kostnadseffektive løsninger, sier Levin.

I en større studie har Scania nylig utforsket flere veier for å oppnå null fossile utslipp i de kommende tiårene, alt fra full elektrifisering til en portefølje av drivstofftyper.

Studien viser at den raske spredningen av elektriske kjøretøy vil kreve fire til fem ganger mer infrastrukturinvesteringer i forhold til dagens situasjon, men at det innen 2050 vil redusere driftskostnadene med 40 prosent.

Visstnok gir veksten i batterielektriske kjøretøy det mest kostnadseffektive tiltaket i total reduksjon av tungtransport drevet med fossilt drivstoff.

I 2031 vil den totale kostnaden for eierskap av batteridrevne kjøretøy være på nivå med diesel for alle kjøretøy, inklusive langtransport, ifølge Scania.

Produsenten er forpliktet til å levere all teknologi som umiddelbart kan bidra til å redusere CO2-utslipp.

En vekst i overgangen til nye fossilfrie fremdriftsteknologier på minst 5 til 10 prosent per år i gjennomsnitt over hele verden, er nødvendig for å oppnå fullt gjennomslag av slike teknologier innen 2040.