Innfører fjerndiagnose på nyttekjøretøy i Norge

Med MB Uptime utføres diagnostisering av bilen mens den er på veien. Dermed kan verkstedet stå klare med nødvendige deler når bilen ankommer, slik at oppholdet tar kortere tid.

Publisert

Mercedes-Benz lanserte Uptime i Europa i 2016, og det er i dag tilgjengelig i 19 land. Nå skal tjenesten også skal lanseres i Norge.

– Vi starter med lastebiler i andre kvartal, og følger opp med varebiler i juni. For buss vil systemet etter hvert bli solgt inn direkte til aktuelle kunder, sier Norbjørn Nissestad (bildet), direktør for servicemarked i Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.

Overvåkes
Systemet fungerer – veldig enkelt forklart – slik at kjøretøyet overvåkes kontinuerlig av et utall sensorer.

Dersom det oppstår feil sendes feilmeldingen til en MB Uptime-server hvor programmet umiddelbart utfører en diagnose på kjøretøyet.

Når årsaken er funnet beregnes blant annet hvilke deler som må byttes og hvor lang tid det er beregnet at reparasjonen vil ta.

Informasjonen sendes deretter til foretrukket verksted, eller til en sentral som setter deg i kontakt med et verksted (hvordan dette skal gjøres i praksis i Norge er ikke avklart ennå, opplyser importøren til YrkesBil).

– Feilmeldingene som kommer inn skal aktiveres og besvares innen fire dager, sier Nissestad.

Kortere ståtid
Verkstedet vet dermed akkurat hva de skal gjøre når kjøretøyet ankommer, og sørge for at nødvendige deler er på plass slik at «nedetiden» blir så kort som mulig. Tidligere i år ble Uptime utvidet til også å gjelde tilhengere.

– Online diagnose fungerer akkurat som når en bil kjøres inn på verkstedet og diagnoseverktøy kobles til første gang og vi tar en «korttest» for å finne ut hva som er feil med bilen. Bare at i Uptime skjer dette hele tiden, forklarer Nissestad.

Som følge av de nye mulighetene må verkstedene også endre en del av prosessene sine.

– Det er ikke slik at når bilen kommer inn på verkstedet så skal vi ta en ny korttest-diagnose for å kontrollere. Bilen skal rett inn, delene skal skiftes og så skal bilen ut igjen, poengterer servicemarkedsdirektøren.

Han forteller at mange verksteder i dag synes det tar unødvendig mye tid å behandle garantisaker, men at dette også skal bli enklere med Uptime.

Biler fra 2017 klargjort
Nissestad sier importøren har jobbet lenge for å få Uptime til Norge.

– Fra 2017 har vi solgt store lastebiler hvor vi kan implementere Uptime, så når vi setter i gang vil vi gå aktivt ut mot de kundene som har disse bilene, sier han.

Importøren er i disse dager i ferd med å ansette en egen produktsjef for Uptime

– Det er viktig for oss slik at vi har en organisasjon som er parat til å håndtere dette på en profesjonell måte, og at vi får med alle forhandlerne fra dag én til å følge opp bilene.

Mål om 50 prosent
Finland har allerede tatt i bruk systemet, og de har oppnådd en penetrasjon på Uptime på 70 prosent.

– Vi ser for oss å kombinere Uptime med servicekontrakter. Ambisjonen er en penetrasjon på cirka 50 prosent, sier servicemarkedsdirektøren.

Hva det skal koste å tegne et «abonnement» på Uptime er foreløpig ikke kjent.

– Men det som er viktig å huske på er at de bilene som benytter Uptime får også lengre serviceintervaller, hvilket kan bety at en merkostnad kan bli spart inn som følge av færre servicer, poengterer Nissestad.

Powered by Labrador CMS