-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Styrer varebiler, sykler og føtter fra skyen
Ford hevder de har beregninger som viser at en varebil og et team med fem bud til fots og på sykkel kan gjøre den samme jobben som fem varebiler i dag.
Det er i forbindelse med at Ford nå tester et skybasert transportsystem med varebiler, sykkelbud og bud til fots for å levere pakker, at disse beregningene trekkes frem.
Bilprodusentene – som nå liker å kalle seg tilbydere av komplette transport- eller mobilitetsløsninger – kappes for tiden om å finne den smarteste, mest effektive måten å håndtere «last mile delivery» på.
Da dukker det opp både mer og mindre realistiske idéer. Blant annet har vi Mercedes-Benz som snakker om varebiler utstyrt med droner og roboter for levering til sluttkunde. Renault har også tro på droner, og Ford har tidligere presentert sine visjoner om det samme.
Den voldsomme veksten i netthandel vil ifølge en McKinsey-rapport doble antall pakker som skal leveres i løpet av de neste ti årene. Samtidig blir det stadig lengre køer i mange av Europas storbyer.
Bare i løpet av de siste tre årene har den gjennomsnittlige reisetiden i sentrum av London angivelig økt med hele 40 prosent.
Koordinerer transportmåtene
Og det er nettopp i den engelske hovedstaden Fords «Smart Mobility»-team har iverksatt dette testprosjektet, som foreløpig er noe mer jordnært enn droneleveringer.
De ønsker å bruke store varebiler i de mindre kø-utsatte områdene, hvor de mener man får best mulig effektivitet og fremkommelighet med disse.
– For å få frem pakken de siste kilometerne fra varebilen til leveringsstedet, er det mer hensiktsmessig å bruke bud eller sykkelbud. Både rent kostnadsmessig, men også tidsmessig og i forhold til miljøet er dette en smartere løsning, sier prosjektlederen for det skybaserte logistikksystemet MoDe:Link i Ford Mobility, Tom Thompson, i en pressemelding.
Systemet skal koordinere flere transportmåter for raskest mulig få pakken frem til mottakeren. I sanntid får sjåføren oversikt over bud som kan gjøre leveringen raskere, enten det skyldes kø eller andre trafikale utfordringer.
Droner kan bli aktuelt
Men det er ikke sikkert systemet skal forbli like jordnært: I fremtiden ser Ford nemlig for seg at også droner og autonome roboter kan legges til i plattformen. Den benytter seg av kunstig intelligens for å finne den beste transportløsningen de siste få kilometerne frem til levering
Beregninger Ford har gjort hevder at en varebil og et team med fem bud til fots og på sykkel kan gjøre den samme jobben som fem varebiler i dag.
Pilotforsøkene med den nye transportstyringsplattformen i London blir utført i samarbeid med Gnewt by Menzies. Gnewt har med sine 70 heleletriske varebiler den største helelektriske flåten i den engelske hovedstaden. De kjører blant annet Renault Kangoo Z.E. og Nissan e-NV200.
Ford og Gnewt jobber sammen med transportmyndighetene i London for å løse utfordringene med pakkelevering, både når det gjelder fremkommeligheten og forurensningen det medfører.
– Vi vil forstå hvordan bruken av ulike transportmidler kan være fordelaktig både for næringslivet og kundene våre, samtidig som vi reduserer forurensningen, sier grunnleggeren av Gnewt, Sam Clarke i meldingen.
Flere prosjekter
Frakt og varelevering er naturligvis helt sentralt for Londons økonomi. Samtidig er overbelastning av veier og dårlig luftkvalitet noen av de største utfordringene byen står overfor.
– Hvis den siste strekningen av leveringene kan løses oftere på denne måten, vil det være et avgjørende skritt for å redusere forurensningen og redusere køene, uttaler direktør for transportinovasjon i den offentlige etaten, Transport for London, Michael Hurwitz.
Ford jobber også med Londons transportmyndigheter i et prosjekt hvor 20 nye ladbare Transit Custom varebiler kjøres på elektrisitet i bykjernen.
LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt plug in-hybridvarebilen
Forsøkene med den ladbare varebilen er også blitt utvidet til Valencia i Spania og Køln i Tyskland.
Bilprodusenten har også satt i gang forsøk med selvkjørende leveringer i samarbeid med Postmates i Miami og Miami Beach i USA.