Elkjøp tester biogass

Elkjøp, Volvo Lastebiler og Gasum går nå inn i en testperiode der Elkjøps transportpartnere skal kjøre deler av transportene på flytende biogass.

Publisert

Testen er en del av forberedelsene til at elektronikkselskapet nå går inn i nordiske forhandlinger om nye transportavtaler fra våren 2020.

Selskapet vil i de nye avtalene stille som krav at deler av lastebilflåten skal drives av fossilfritt drivstoff, der blant annet biogass er et alternativ.

Nordisk fyllenettverk
En muliggjørende faktor til dette er Gasums satsning på et nordisk stasjonsnett på 50 stasjoner til og med 2020, opplyser selskapet i en pressemelding. En av stasjonene skal plasseres i Torsvik, rett ved Elkjøps nordiske distribusjonssenter i Jönköping.

– Under testen er det snakk om én biogassdrevet lastebil. Vi har ikke egne lastebiler, men leier inn kapasitet fra nordiske transportselskaper. Alle våre partnere som ønsker å delta, kan bruke denne ene lastebilen for å teste biogass som drivstoff. Vi håper at alle vil benytte seg av muligheten, sier Christian Kamhaug, nordisk kommunikasjonssjef i Elkjøp, til YrkesBil.

Han opplyser at konsernet ennå ikke har bestemt hvor stor del av lastebilflåten de skal kravstille, og viser til at dette henger tett sammen med utbygging av fylleinfrastruktur.

– Etter at testen er gjennomført kommer vi til å evaluere erfaringene, for å se hvor - og i hvor stor grad - vi kan erstatte dieselbiler med fossilfrie alternativer. Det kan også være at noen av våre leverandører foreslår elektrisk. Teslas lastebiler ser jo spennende ut også. Totale mål for CO2-reduksjon setter vi etter at testen er gjennomført, forteller Kamhaug.

LES OGSÅ: Første fyllestasjon for flytende biogass åpnet

Forbereder neste steg
Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp, påpeker at bra logistikk ikke handler bare om å levere produktene til rett sted og rett tid til rett kostnad.

– Vi vil at det også skal gjøres med så liten negativ påvirkning som mulig på vårt felles miljø, samtidig som det ikke bidrar til å utsette folk for fare eller utnytter mennesker, sier Tønnessen.

Han fremholder at testen med biogassdreven lastebil er viktig for at de skal kunne ta neste steg og senke utslippene fra langtransporter, og bidra til å nå EU-målene i 2030.

– Størst potensial
Biogass reduserer CO2- og partikkelutslipp. Sammenlignet med tilsvarende dieselbiler, slipper Volvos biogasslastebil ut 95 prosent mindre CO2, cirka 40 prosent mindre NOx og 95 prosent færre partikler, ifølge produsenten.

– Våre analyser viser at biogass har størst potensial som erstatning for diesel i regional- og langtransporten frem mot 2030, sier Gunnar Brattli, salgsdirektør i Volvo Norge AS.

Biogass utvinnes av organisk avfall, og i produksjonsprosessen skapes dessuten økologisk biogjødsel som et biprodukt. Elkjøp fremhever at dette bidrar til en sirkulær økonomi.

I dag kjører det 70-100 daglige transporter fra hovedlageret i Jönköping til mer enn 250 destinasjoner over hele Norden, både direkte til butikker og transporthuber.

LES OGSÅ: Biogass gruser strøm

Skal evalueres
Gjennom Elkjøp-konseptet «Logistikk med hjertet» stiller konsernet krav til at alle sjåfører som kjører for Elkjøp fra det nordiske distribusjonssenteret skal ha lønn tilsvarende nordiske kollektivavtaler, krav om at sjåførene snakker et nordisk språk eller engelsk, samt krav om sikkerhet og miljø.

Hver transports CO2-utslipp måles og følges opp.

Powered by Labrador CMS