-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Renault-sjefen ser størst vekstpotensial i anlegg
Renault Trucks-sjefen i Norge, Viggo Noreng, legger inn et ekstra gir i satsningen på anleggssegmentet. Snart lanserer han «sværingen» K-Range 6x6 og 8x8.
**Artikkelen ble opprinnelig publisert i bladet YrkesBil nr. 4-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få det viktigste bransjestoffet først**
Da snakker vi «anleggsbiler med ekstreme egenskaper», ifølge Viggo Noreng, som er ansvarlig for Renault Trucks hos importøren, Volvo Norge AS.
– K-Range er en modell vi forventer oss en del av. Vi har i første rekke bestilt en K520 6x6 med Istrail påbygg, som etter planen vil være klar nå i juni, forteller Noreng til YrkesBil.
– Senere vil vi også lansere K520 8x8, som i dag er tilgjengelig kun hos Renault Truck Defense men som også åpnes for sivile formål til høsten, opplyser Noreng.
Fyller vekstsegment
Renault Trucks-sjefen er klar på hvorfor nettopp dette segmentet er spesielt interessant:
– Vi er rimelig sterke innenfor distribusjon og langtransport allerede, og veksten fremover vil komme innenfor anleggssektoren, sier han.
Noreng mener det derfor er viktig å kunne tilby en enda mer komplett serie anleggsbiler, med både C- og K-Range.
– Vi velger å satse på K-Range nå for å fylle et segment vi ser er i vekst, der vi kan tilby en velprøvd modell med lav TCO og med egenskaper som treffer veldig godt, sier han.
Et godt samarbeid med påbyggere, og evne til å gi kundene gode råd når det gjelder å bygge en effektiv totalløsning, trekkes også frem som avgjørende.
– Renault Trucks har en lang og ikke minst solid historie, når det gjelder anleggsbiler. Når vi ser på spesifikasjoner og egenskaper på en K-Range, tror vi at vi vil kunne imponere enda flere kunder med denne bilen, sier Noreng.
Mange tippbiler
Importøren tror at mange av K-Range-bilene vil være tippbiler, begrunnet i at en del av de større anleggskundene innenfor vei tar i bruk tippbiler som et utfyllende redskap til de større dumperne.
– En K-Range satt opp som off-road kjøretøy vil ha lave driftskostnader, samtidig som den er rask på korte operasjoner der stoppeklokka er flittig i bruk mellom lasting og tipping, og på litt lengre strekninger innenfor det samme anlegget. Mange anlegg i dag strekker seg over relativt lange avstander, poengterer Noreng.
Han har budsjettert med totalt 10 biler det første året, overveiende 6x6.
– Vi forventer 20 biler i 2020, som vil være det første fulle året. Det viktigste segmentet vil være veianlegg, sier Viggo Noreng.
––––––
K-Range
Anleggsbil fra Renault Trucks
Lanseres som K520 6x6 og K520 8x8 i Norge i 2019
Leveres med girkassen Optidriver Xtrem
Mulighet for AWD med Offroad-modus
Vogntogvekt opptil 120 tonn
Angrepsvinkel 32 grader
Tilsvarende hytter som C-Range
4 akslinger: PMR1361-3361R
Tilbys som K Medium, KHeavy og K Extrem