Mistubishi L200 6. generasjon leveres med oppvarmet ratt.
Foto: Mitsubishi
Nytt interiør i Mistubishi L200 6. generasjon.
Foto: Mitsubishi
Mistubishi L200 6. generasjon. Mest i øyenfallende er den nye fronten, kalt «Dynamic Shield», som vi kjenner fra andre Mitsubishi-modeller med en ganske høy panserlinje og høyt plasserte lykter.
Foto: Mitsubishi
Kjent profil på Mistubishi L200 6. generasjon.
Foto: Mitsubishi
Mistubishi L200 6. generasjon
Foto: Mitsubishi
Mistubishi L200 6. generasjon
Foto: Mitsubishi
Mistubishi L200 6. generasjon
Foto: Mitsubishi
Ny sekstrinns automatkasse i Mistubishi L200 6. generasjon.
Foto: Mitsubishi
Mistubishi L200 6. generasjon leveres med flere kjøreprogrammer.
Foto: Mitsubishi

Lover ekstrem fremkommelighet

Mitsubishi sparer ikke på kruttet når de beskriver nye L200. Pickupen kommer til Norge i september/oktober, og nå er også prisene offentliggjort.

Publisert

Det ligger visse forventninger i bunnen blant oss tilskuere, når Mitsubishi fornyer sin nest mest solgte bilmodell.

Gjennom 40 år har pickupen deres fått ry på seg som en nær ustoppelig arbeidshest.

Dette genet lover produsenten at de har videreført når de nå er i ferd med å sende sjette generasjon av L200 ut av redet.

Fremkommelighet
«Uovertruffen driftssikkerhet og fremkommelighet både på og utenfor veien, takket være kraftoverføringen i Super Select 4WD II systemet, nå tilført ulike kjøreprogrammer tilpasset underlag som snø, gjørme, grus og steinete forhold, nedstigningskontroll og både låsbar senterdifferensial og bakre differensial er på programmet», skryter de i en pressemelding, og fortsetter:

«Til sammen ekstrem fremkommelighet i fotsporene etter legendariske Pajero og årevis satsning og erfaring innen ørkenrallys som Paris-Dakar».

L200 har åpen/låsbar senterdifferensial mellom forhjulene og bakhjulene, og en låsbar differensial bak mellom bakhjulene.

Åpen stilling betyr ifølge produsenten at man ikke opplever «hakking» i drivverket dersom for eksempel differensialen i senter er låst og du kjører på underlag med litt friksjon. Dette skal hindre slitasje på drivverk og dekk. Men, om du kjører på vanskelig underlag med lav friksjon, og med låste differensialer, hevder Mitsubishi at L200 har en ekstrem evne til å ta seg frem.

– Så vidt vi har kunnet se er det ingen av våre konkurrenter som har slik evne til fremkommelighet. De har enten åpne eller låste differensialer, og kanskje en differensialbrems, kommenterer produktsjef Vegard Werner hos importøren MMC Norge AS.

LES OGSÅ: Spesialversjon av L200 skal bli enda tøffere

Nyheter
Om vi ser litt mer skjematisk på hva som er nytt, kan det i grove trekk oppsummeres i følgende punkter:

  • Nytt eksteriørdesign og nye eksteriørfarger
  • Nytt interiør
  • Oppgradert 4WD-system med kjøreprogrammer for ulikt underlag og nedstigningskontroll
  • Ny 2,3 liters dieselmotor som tilfredsstiller de siste Euro 6d temp kravene
  • Ny 6-trinns automatgirkasse, ny 6-trinns manuell girkasse
  • Nye og større lettmetallfelger (18″)
  • Oppgradert stigeramme og chassis, kraftigere bremser og hjuloppheng
  • Oppgradert LCD flerinformasjonsdisplay og høykontrast instrumentpanel
  • Nye sikkerhetsegenskaper, eksempelvis;
  • Blindsonevarsler med filskifteassistent
  • Frontkollisjonsvarsel med nødbremseassistent
  • Misakselerasjonsvarsel foran og bak med nødbremseassistent
  • Nedstigningskontroll (HDC)
  • 360 kamera med fugleperspektiv visning
  • Bi-LED hovedlys
  • Utvidet tilgang på tilbehør for personlig tilpasning

Verdt å merke seg
Ser vi litt nærmere på oppgraderingene, foruten kjøreprogrammer for ulikt underlag og nedstigningskontroll, er det verdt å merke seg følgende.

Oppgradert chassis: For å kunne håndtere ekstreme forhold har bruken av høyfast stål økt. Særlig paneler i kupé og lasteplanet har fått økt stivhet, vektreduksjon og økt motstand mot krefter som påvirker vridninger i chassiset, ifølge produsenten.

Forbedringer i understell og hjuloppheng:
Foran; Større støtdempere og økt vandring
Bak; Økt antall blader fra 5 til 6, og økte dempeegenskaper for støtdemperne

Kraftigere bremser: Bremseskiver foran har økt diameter fra 294 mm til 320 mm og nå også med to stempler (2 x 45 mm i stedet for ett stempels 60 mm som før). Bremseklossene har også fått tilpasset materiale for kraftigere bremser.

Ny 2,3 liters dieselmotor: Bygget i aluminium, doble overliggende kamaksler med 16 ventiler, common rail, direkte innsprøytet lav kompresjons dieselmotor. Lettede stempler, lettere råder og lettet veivaksel tillater et langt turtallsregister under akselerasjon. Eksosrensing med SCR og Adblue innsprøytning reduserer NOx utslipp og Euro 6d temp krav tilfredsstilles.

Ny automatgirkasse: Den tidligere 5-trinns automaten (som stammet fra Pajero) erstattes av en ny girkasse med ett trinn til. Lavere utslipp, stillere ved høyere hastigheter og vektbesparelse med en enklere elektromagnetisk oljepumpe, er gevinstene ifølge Mistubishi.

For oss nordboere er det også verdt å notere at samtlige modellvarianter har elektrisk oppvarmet ratt.

Prisene er klare
I andre deler av verden – der modellen lyder navnet Triton – har nyheten vært i salg i trekvart år allerede, mens her på berget er det varslet at de første eksemplarene kan ventes i september/oktober.

Importøren MMC Norge AS går nå ut med hva nyheten skal koste (introduksjonspriser, veiledende levert Drammen bilhavn):

Varebil klasse II – Varebil klasse I

(2-seter) (4-seter Club Cab/ 5-seter D. Cab)

Club Cab Intense 6MT: 394.000 – 723.100

Double Cab Intense+ 6MT: 415.000 – 745.200

Double Cab Intense+ 6AT: 435.000 – 780.200

Double Cab Instyle+ 6AT: 449.900 – 798.200

PS. YrkesBil skal prøvekjøre nye Mistubisi L200 i starten av september, og kommer tilbake med våre førsteinntrykk både på YrkesBil.no og i septemberutgaven av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Bli det her!

Powered by Labrador CMS