-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Vil tillate modulvogntog på tømmerveinettet
Endringen vil bidra til færre vogntog på veiene.
– Regjeringen vil styrke næringslivets konkurranseevne. Derfor har jeg nå gitt Vegdirektoratet i oppdrag å utvide modulveinettet til også å omfatte tømmerveinettet. Det vil gi næringslivet mulighet til å trafikkere vesentlig flere veier - med stor gevinst for samfunnet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i en pressemelding.
Vegdirektoratet har nylig hatt på høring forslag om å tillate 24 meter lange vogntog (lastebil med slepvogn på inntil 60 tonn) på modulvegnettet.
I forlengelsen av dette har direktoratet nå fått i oppdrag å sette i gang et arbeid for å gi disse vogntogene, og modulvogntog 1 og 2, tilgang til tømmerveinettet.
Skjerper sporingskravene
Endringen vil bli gjennomført primært ved å skjerpe sporingskravene til modulvogntog 1 og 2, slik at de får samme sporingskrav som tømmervogntog. På den måten blir nødvendige krav til fremkommelighet tatt vare på, ifølge Dale.
– Flere næringslivsaktører har etterspurt en slik løsning, som vil gi økt effektivitet og konkurranseevne. Endringen vil bidra til færre vogntog på veiene ved at en kan frakte større lass over lengre strekninger per transport. Det vil gi økt miljøgevinst og bedre trafikksikkerhet på norske veier, sier samferdselsministeren.
Forslaget vil bli sendt på høring ved årsskiftet 2019/2020.
Stor nyhet for næringslivet
NHO Logistikk og Transport har jobbet med å få åpnet flere strekninger for modulvogntog i flere år, og har også argumentert for at sporingskravene for modulvogntog og tømmervogntog bør være de samme.
Siden modulvogntogordningen ble permanent i 2014 etter en prøveordning, har næringsaktørene måttet søke om å få åpnet enkeltstrekninger. Søknadsprosessen har vært tidkrevende, og i perioder har det tatt over et år å få svar.
– Dersom det åpnes for at modulvogntog kan kjøre på tømmervegnettet, vil det være en stor nyhet for næringslivet. Flere av de strekningene NHO Logistikk og Transport har søkt om, vil da være tilgjengelige for modulvogntog. Med en slik helhetlig gjennomgang fra Vegdirektoratet vil også bedriftene slippe å gå gjennom den tunge søknadskværna for å få åpnet nye strekninger, det er svært positivt, sier Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport.