Volkswagen Caddy generasjon 5
Volkswagen Caddy generasjon 5
Volkswagen Caddy generasjon 5
Volkswagen Caddy generasjon 5
Volkswagen Caddy generasjon 5
Volkswagen Caddy generasjon 5
Volkswagen Caddy generasjon 5
Volkswagen Caddy generasjon 5

Her er femte generasjon Volkswagen Caddy

Varebilmodellen som ble Norges nest mest solgte i fjor lanseres nå i ny drakt. Volkswagen omtaler nye Caddy som en «smarttelefon på hjul», «allsidig som en sveitsisk lommekniv». Elektrisk er ikke nevnt med et ord.

Publisert

Caddy er en av de virkelig viktige volummodellene i Volkswagen-systemet, så det er ikke rart at toppsjef Thomas Sedran og kollegene slo litt på stortromma da de trakk duken av den helt nye generasjonen i Düsseldorf torsdag kveld.

Markedet har naturligvis også svært høye forventninger til bilmodellen, som i mange år har vært med på å sette standarden i sitt segment.

I Norge har Caddy i flere år vært den desidert mest solgte varebilmodellen, og i fjor ble den kun slått av sin egen storebror – Transporter.

BAKGRUNN: Lover mer sporty Caddy

Ny plattform
La oss først slå fast at vi nå har med en ny generasjon Caddy å gjøre. Den femte i rekken.

Det er altså ikke snakk om en faceliftoppgradering fremstilt som «en ny bil» (ikke helt uvanlig i bilbransjen det heller, nemlig).

Caddy er nå for første gang bygget på Volkswagens MQB-plattform (Modular Transverse Matrix, kaller de det).

Plattformen er imidlertid ikke ny. Volkswagen har lenge benyttet MQB under det meste av modeller med tverrstilt motor og for- eller firehjulsdrift – fra småbilen Polo til den amerikanske «full size» SUV-en Atlas. Det spekuleres i at også neste generasjon Transporter skal bygges over MQB.

Takket være MQB kan nye Caddy nå proppes full av ny teknologi. Blant annet skal det være 19 nye førerassistentsystemer å velge blant, i tillegg til at alt det nyeste av avanserte sikkerhetssystemer er tilgjengelig.

Infotainmentsystemet er selvfølgelig tilkoblet nettet, og styres via digitale kontrollenheter. «En smarttelefon på hjul», ifølge Volkswagen.

Digitalt og romslig
Den nye plattformen har også gitt designerne et annet spillerom, og det nye eksteriøret kan vise til en reduksjon i CW-verdi (luftmotstand) fra 0,33 til 0,30 - angivelig blant de beste i klassen.

Bilen er for øvrig utstyrt med LED-lys både foran og bak, og kan levers med opptil 18-tommers hjul.

På innsiden lover Volkswagen at det er blitt bedre plass, både i «kabinen» og i lasterommet. I Caddy Maxi skal du nå kunne plassere to Europaller. Du kan også velge elektriske skyvedører på sidene.

Digital Cockpit, slik du allerede finner i Transporter T6.1, kan nå velges. Skjermen for infotainment og navigasjon kan leveres i alt fra 6,5 til 10 tommer.

Velger du full pakke, kaller Volkswagen det hele for «Innovision Cockpit». Via en OCU (Online Connectivity Unit) med integrert eSIM-kort kan infotainmentsystemene kobles til en rekke online tjenester og funksjoner i «Volkswagen We». Med andre ord: denne bilen er alltid på nett.

Fra førerplass vil du også legge merke til at lysbryteren som tidligere var et dreiehjul på dashbordet på venstre side av rattet er borte. Denne er erstattet av et digitalt bryterpanel for styring av de samme funksjonene.

Fornyede motorer
Blant de nevnte 19 nye førerassistentsystemene finner vi for eksempel Travel Assist.

Den lar deg bruke funksjoner for automatisert kjøring ved å trykke på en tast på rattet. På motorveier og gode landeveier kan kjøreassistenten holde bilen i kjørefeltet, holde riktig hastighet og sikker avstand til kjøretøyet foran.

Du kan også velge blant systemer kjent fra Tranporter og Crafter. For eksempel Trailer Assist, sidevindassistent og Rear Traffic Alert.

Fornyede TDI-motorer er også på plass – «renere enn noen gang». Her kan du velge effekt mellom 75 og 122 hestekrefter. En bensinmotor på 116 hestekrefter blir også tilgjengelig, i tillegg til en kompressormatet gassmotor.

Uten å ha bekreftede tall ennå, antyder Volkswagen en reduksjon i drivstofforbruket på opp mot 12 prosent sammenlignet med utgående Caddy-generasjon.

En smule overraskende er det at presseinformasjonen ikke nevner elektrisk drivlinje med ett eneste ord. Fra før er det kjent at en elektrisk Caddy er på gang, dog noe forsinket, gjennom samarbeid med ombyggeren ABTe.

Den norske importøren opplyser til YrkesBil at de håper på Norges-introduksjon for ABT e-Caddy og ABT e-Transporter T6.1 i andre kvartal i år.

Ifølge det tyske bilbransjemagasinet Automobilwoche har Volkswagen imidlertid planer om å lansere en plug-in-hybrid-variant av Caddy, men det er ikke opplyst noe om når dette skal skje.

Powered by Labrador CMS