-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Selvkjørende lastebil med «smarte dekk»
Nøyaktige dekkdata i sanntid er kanskje enda viktigere for en autonom lastebil enn en med sjåfør av kjøtt og blod. Nå tester Nokian «smartdekk» på en selvkjørende lastebil i Finland.
Automatiserte kjøretøy testes og utvikles over hele verden, og i Finlands skoger finner vi et spennende prosjekt.
Der tester skogindustrikonsernet Stora Enso nå ut selvkjørende lastebiler utstyrt med smarte dekk fra Nokian.
På sitt sagbruk i Uimaharju har selskapet investert stort i digitalisering og modernisering, for eksempel ved å bruke droner til å måle tømmer. Nå tester de altså ut en selvkjørende lastebil som flytter sagflis inne på sagbruket.
– Testingen gir oss større innsikt i hvilke miljøfordeler, sikkerhetsfordeler og kostnadsbesparelser denne nye typen kjøretøy kan bety for transporten vår på sagbruket, uttaler Antti Suvinen, Head of Harvesting Operations hos Stora Enso Wood Supply Finland i en pressemelding.
– I fremtiden kan føreren fjernstyre kjøretøyet fra et kontrollrom, noe som vil føre til økt effektivitet og sikkerhet, hevder han videre.
Smart-teknologi
Værforholdene i nordre Karelia, hvor sagbruket ligger, er svært utfordrende. Dekk blir derfor en viktig faktor for sikkerheten og effektiviteten til de selvkjørende lastebilene.
De automatiske styringssystemene har naturligvis ingen følelse for endrede kjøreforhold slik et menneske har, og trenger derfor nøyaktige og forutsigbare kjøreegenskaper.
De er i tillegg svært avhengige av informasjon om dekkenes tilstand, noe som også er en utfordring uten menneskelig vurdering. Det er her Nokians Hakkapeliitta Truck-serie med Intuitu smartdekk-teknologi kommer inn.
– Vi har samlet teknisk ekspertise gjennom sine tidligere prosjekter med selvkjørende kjøretøy, og lanserte nylig smartdekkløsningen Nokian Tyres Intuitu. De kom i første omgang til traktorer, men lanseres etter hvert også til lastebiler og andre kjøretøy, forteller Toni Silfverberg, leder av Sales and Marketing hos Nokian Tyres.
– Nøyaktige dekkdata i sanntid er en avgjørende sikkerhetsfaktor ved bruk av selvkjørende kjøretøy, og med Intuitu-smartdekksystemet fra Nokian Tyres er det nettopp det man får, fortsetter Silfverberg.
Sikkerhet
Hensikten med den selvkjørende lastebilen er å forbedre sikkerheten, drivstofføkonomien og effektiviteten ved sagbruket, noe som også skal føre til reduserte CO2-utslipp.
– Nokian Tyres Intuitu-smartdekkfunksjonen overvåker både dekktemperaturen og dekktrykket. Førstnevnte er avgjørende for å fange opp problemer på et tidligst mulig stadium. Sistnevnte virker inn på drivstofforbruket og dekkets levetid, forteller Toni Silfverberg.
I testperioden var sikkerhet det viktigste fokuset. Derfor ble kjøretøyene aldri kjørt i en høyere hastighet enn 20 km/t. I tillegg var lastebilen til enhver tid bemannet med en arbeidsleder som har mulighet til å overta styringen hvis noe skulle gå galt.
Stora Enso er oppdragsgiver og Mantsinen Group transportoperatør. Det smarte navigeringssystemet og ekstrautstyret til lastebilene er utviklet av Hiab Finland, ekspert på lasthåndtering, i samarbeid med VTT Techenical Research Centre of Finland Ltd.
VTT er også med på å utvikle systemsikkerheten, sammen med leverandør av industrielle sikkerhetssystemer – InnoTrafik.
Digital fremtid
Nokian Tyres har for øvrig renoverte sin fabrikk i byen Nokia, hvor de også har fått et splitter nytt produktutviklingssenter på 3.500 kvadratmeter som skal sikre flere dekkinnovasjoner og hurtigere implementering av disse.
– Fremtidens dekk er digitale. Alt rundt kjøretøy blir mer og mer digitalisert. Da kan ikke dekk henge etter og bare være gummiringer. Dekk må være aktive komponenter. På den måten bidrar de til progresjon og nye muligheter, sier Silfverberg.