-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
NLF skuffet over kontantstøtten
– Mange transportbedrifter får en kalddusj av Stortinget i dag, sier Geir A. Mo.
Ifølge Statistisk Sentralbyrå har 100.000 av 600.000 bedrifter i Norge mellom 1 og 4 ansatte. Det er cirka 17 prosent av alle bedrifter i Norge.
– Disse bedriftene, i stor grad små familieeide og -drevne bedrifter, mange av dem transportbedrifter, får en kalddusj av Stortinget i dag, sier Geir A. Mo, direktør i Norges Lastebileier-Forbunds (NLF), i en presseuttalelse.
SAMLESAK: Koronakrise i yrkesbilnæringen
91 prosent av NLFs bedrifter har under fem ansatte. Rundt 50 prosent av bedriftene er selvstendig næringsdrivende, altså lastebileiere som selv er ute på veien.
– Hvorfor skal disse bedriftene forskjellsbehandles når krisemidler skal fordeles? Det er vanskelig å forstå hvorfor mange av dem skal ha en ekstra egenandel, som i realiteten blir to egenandeler, når skattepengene våre skal brukes for å redde arbeidsplasser. Dette er småpenger for de store, men det som kan redde en liten bedrift, sier NLF-direktøren.
Han sikter til at bedriftene vil få en lavere dekning av de faste kostnadene, 80 i stedet for 90 prosent, og deretter skal de trekkes for en egenandel på kr 10 000 av grunnlaget.
– Dette gjør at mange av de minste bedriftene – inkludert transportbedrifter, som har mistet store deler av omsetningen sin som følge av denne krisen, ikke vil få tilstrekkelig hjelp når skattepenger skal deles ut for å redde arbeidsplasser. Det er svært skuffende, sier han, og viser til at myndighetenes hovedpoeng med kontantstøtten til bedrifter er å sikre virksomhetens videre drift og arbeidsplasser.
– Jeg er svært skuffet over at Stortinget opprettholder egenandelen for disse bedriftene. Takk til Trygve Slagsvold Vedum i Senterpartiet som slåss for dette. Stortinget sier at regjeringen skal se på dette senere. Det er et positivt signal, men jeg frykter at det vil være for sent for flere bedrifter, sier Mo.
Samtidig understreker han at det er fantastisk at Norge har mulighet til å stille opp for private bedrifter.
– Det er viktig å huske på at det er folkets skattepenger og vår felles nasjonalformue som nå tappes for å redde arbeidsplasser og sikre fremtidige skatteinntekter. Desto viktigere at det etableres rettferdige ordninger med like kriterier for de som skal motta støtte, sier Mo.