Seat med robot og giga-trailer

Seat er veldig kvikk til å fortelle at jernbanen er hjertet i logistikken deres, men de er allikevel veldig stolte av sine nye landeveistog, og robotiserte lokomotiver på fabrikkområdet.

Publisert
Seat-robot
Seats robot-trucker kan dra 25 meter lange vogntog på inntil 10 tonn, og de gjør unna 240 km. på en dag på ruter som er 3,5 km. lange.

Mer enn 80 prosent av Seats produksjon eksporteres, og der bruker de en tjeneste de kaller Autometro mellom fabrikken og havnen i Barcelona. 411 meter lange togsett der 170 biler fraktes i to etasjer. Dette alene fjerner 25.000 trucker årlig fra denne veistrekningen får vi vite.

Dessuten har de et Cargometro fra komponentfabrikken i Zona Franca til fabrikken i Martorell – denne erstatter ytterligere 16.000 trucktransporter i året.

Men så kommer den moderne lastebiltransporten deres:

De har nå satt inn de lengste kombinasjonene som ruller på Europeiske landeveier, i transport av deler og komponenter.

De har en rekke underleverandører langt unna Barcelona og nå har de satt inn to duo-trailere, som de selv kaller det - på norsk sier vi vel modulvogntog, som blant annet henter interiører i Madrid eller karosseriplater langt borte fra Baskerland. Dessuten har de to giga-trailere, også dette er deres egen betegnelse, som går mellom Pamplona-området og Martorell.

At disse nå er i sving – og at det snart kommer flere – er resultat av et forsøk de startet i 2018 som viste seg både effektive og bærekraftige.

Duo-kombinasjonen har en henger på 13,6 meter – hele vogntoget måler 31,7 m. og tar 70 tonn. De snakker om at logistikk-kostnadene minsker med 25 prosent og at tilsvarende kapasitet med vanlige biler hadde tatt opp 37 prosent mere kapasitet av motorveien.

Giga-traileren er lillebroren, 25,25 meter og kan laste 60 tonn. Her har vi to hengere, 7,8 m. og 13,6 som skal spare 22 prosent på logistikk-utgiftene. Nå det hele er optimalisert snakker man også om en reduksjon i CO2-uslippet på 30 prosent.

Men det stopper ikke der. Når lasten kommer til Martorell slår SLAM til.

SLAM er navigasjonssystemet til noen industritrucker som gjør dem til de første i Europa som finner veien selv uten å følge elektroniske eller magnetiske «skinner». SLAM betyr at den kartlegger og lokaliserer samtidig.

I tillegg til trafikk-kork fordeler (forekommer også ved flaskehalser på fabrikker) og smidigere planlegging er en av de store fordelene at man dermed fjerner ytterligere 1,5 tonn CO2 pr. år.

Powered by Labrador CMS