-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Satser på elbil for evakuering fra tunneler
Hevder dette er Norges første av sitt slag, og leverandørene håper det skal bli mange flere.
Det er selskapet Ferno Mobility AS på Skoppum som leverer det de omtaler som Norges første tunnelevakueringsbil på eldrift.
Spesialbilen, bygget på Maxus EV80, skal leveres til Gauldal Brann og Redning i uke 24.
«Enhver brann krever oksygen og det gjør også en forbrenningsmotor. Elbiler har ingen forbrenningsmotor og er dermed perfekt til formålet», skriver Ferno Mobility i en pressemelding.
– Dette er den første i noe vi håper bli mange tunnelevakueringsbiler. Norge full av tunneler, og dette bør være obligatorisk ved større tunneler, både under konstruksjon og når de settes i drift, sier Geir Engely til YrkesBil. Han er Key Account Manager 11X-etatene & Forsvaret i Ferno Mobility.
Han påpeker at det ved brann i tunnel ofte vil være mye støv og sotpartikler som rask tetter luftfilter, og det vil være vanskelig å bruke biler med forbrenningsmotor til dette formålet.
– Derfor er denne svært gunstig til formålet, påpeker Engely.
Bilen har utbyttbare flasker, som er kompatible med de som brannvesenet har mange av i brannbilene, til røykdykking – så man lett kan «re-loade» luftbanken og gjøre flere runder inn i tunnel for å evakuere mennesker.
– I tillegg kan en slik bil også ha en funksjon ved gasslekkasjer og andre ulykker der luften kan være kontaminert, utdyper Engely.
Rekkevidden på evakueringsbilen er oppgitt til 200 kilometer.
«Med luftforsyning til 12 evakueringsmasker, to røykdykkersett og egen dreibar røykdykkerstol for redningsmann, blir de evakuerte ivaretatt på en trygg måte på vei ut av tunnelen», forsikres det.
Bilen har dessuten IR-system for kjøring i tett røyk eller i mørket (forover og bakover).
Tunnelevakueringsbilen er levert av Ferno Mobility AS og bygget på Maxus EV80 fra RSA Bil.