-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elektriske Fiat E-Ducato nærmer seg – litt forsinket
Den norske Fiat-importøren regner med å kunne levere de første helelektriske E-Ducato til kunder mot slutten av året.
Snart ett år har gått siden vi var i Torino og ble presentert for prototypen Fiat Ducato Electric.
Den gang ble det antydet at de første bilene til norske kunder skulle kunne leveres i starten av andre halvår 2020, men det er nå klart at modellen er noe forsinket.
– Vi regner med å kunne levere de første bilene til kunder mot slutten av dette året. Og vi tar sikte på å ha priser / foreløpig informasjon klart i hvert fall rett over sommerferien, sier Dag Brekken til YrkesBil. Han er produkt- og markedssjef for Fiat Professional i FCA Norway.
Nytt navn
Bortsett fra utstrakt testing, noen biler klare for levering til pilotprosjekter og opplæring av salgspersonell hos europeiske forhandlere, har det ikke skjedd så mye nytt med elektriske Ducato siden juli i fjor, ifølge en pressemelding FCA (Fiat Chrysler Automobiles) har sendt ut.
Den største endringen er at modellen har fått nytt navn. Prototypen ble bare kalt Ducato Electric, og du får ikke premie for å gjette at det nye navnet er E-Ducato.
Men siden det er lite annet nytt å melde, kan vi jo gjenoppfriske litt av det vi lærte i Torino i fjor.
Fiat skryter fortsatt av at elbilen har beholdt Ducatoens «best in class» lastevolum på mellom 10 og 17 kubikkmeter og en nyttelast på 1.950 kilo.
Elversjonen skal dessuten leveres i alle de samme tre høyde- og seks lengdeversjoner som Ducato-familien ellers, og skiller seg ikke nevneverdig utseendemessig fra sine fossile søsken. Elektrisk minibuss står også på programmet.
Elmotoren yter 90 kW og 280 Nm.
Uklar rekkevidde
Da YrkesBil snakket med Domenico Gostoli, prosjektleder for e-Ducato og ansvarlig for elektrifisering av nyttekjøretøy i Fiat Professional, i fjor mente han at de modulære batteripakkene, som er plassert under gulvet i lasterommet, på mellom 47 og 79 kWh vil være blant Ducatoens sterke kort mot mange av konkurrentene.
– Vi har ikke laget én løsning som passer alle. I stedet satser vi på at hver enkelt kunde skal kunne bestille den løsningen som passer sitt behov best. Kundene kan velge mellom rekkevidder på mellom 220 og 360 kilometer, sa han.
Men merk at han da oppga rekkevidden etter den lite realistiske NEDC-standarden.
Det er overraskende og skuffende at FCA heller ikke i den nye pressemeldingen som kom for noen dager siden evner å oppgi rekkevidden etter WLTP-standarden som «alle» nå benytter, men det er verdt å merke seg at de har moderert seg til «over 330 kilometer».
Maks 100 km/t
Uansett er det umulig å sammenligne (og det er kanskje poenget?) rekkevidden mot konkurrenter som oppgir WLTP-tall, og det gjenstår å erfare hva de reelle tallene blir.
Er prestasjonene i nærheten av tallene som oppgis vil det være svært konkurransedyktig. Toppfarten er imidlertid begrenset til 100 km/t for «å optimalisere energibruken».
Gostoli nølte litt da vi spurte hvorfor rekkevidden ikke oppgis etter WLTP-standard, og hva den i så fall ville blitt, men svarte til slutt:
– Jeg vil tro rundt 300 kilometer på det meste, men elektriske nyttekjøretøy som denne vil hovedsakelig bli brukt i bysentra og der vil man realistisk sett ikke være så langt unna NEDC-tallene, hevdet han.