Skal takle de tøffeste vinterforholdene

Continental kommer med to nye tungbildekk beregnet på de røffeste vinterforholdene i Skandinavia.

Publisert
Tommy Rustad var med og prøvde ut det nye drivhjulet på Scania Winter i Trysil i 2020. Foto: Continental

Conti ScandinaviaExtreme HD3 er et nytt drivhjul for det produsenten beskriver som «ekstremvinteren», mens Scandinavia HS3 ED er et nytt styredekk «for grovere vei og røffere bruk».

Drivhjulet skal ha en «optimalisert gummiblanding» og et betydelig økt antall siper.

– Konstruksjonen med brede langsgående skulderspor siker maksimal trekkraft på mykt snødekke gjennom hele dekkets levetid. Den store andelen av naturgummi gir en høy grad av elastisitet selv ved ekstremt lave temperaturer (-50°C), sier Marketing and System Coordinator CVT, Alexander Clementz i Continental Dekk Norge i en pressemelding.

Dekket har tredimensjonal sipedesign med dobbel funksjon ved at de låser knastene i hverandre. Ifølge produsenten skal dette redusere slipp og deformasjoner, samtidig som det gir større kontaktflate. Dekket er konstruert spesielt for veigående tungtransport, men passer også til buss.

– I testing av dekkene i felt på kundebiler beviste Conti ScandinaviaExtreme HD3 sin robusthet på tyngre biler hvor høyt moment og tunge lass utfordret dekkene og mønsterkonstruksjonen til det ytterste, spesielt i bratte bakker og på glatt veiunderlag. Dekket har også vist god ytelse på busser i regional kjøring på veier med mye snø, sier produktsjef, Erik Lillefoss, i pressemeldingen.

Continental hadde med seg det nye drivhjulet på årets Scania Winter i Trysil hvor gjestene fikk prøve det på utfordrende veiunderlag (mye is i år). Dekket var montert på en Scania R520 og nye Scania R540.

Conti ScandinaviaExtreme HD3 lanseres i dimensjonen 295/80R22.5 før det senere også blir tilgjengelig i dimensjonene 315/7022.5 og 315/80R22.5.

Den andre nyheten, styreakseldekket Conti Scandinavia HS3 ED, er utviklet for krevende vinterkjøring som tømmer- og anleggstransport med blandet kjøring på grovt veiunderlag.

Mønsteret er konstruert for den såkalte Høst-Høst kjøringen, hvor første halvdel av slitegummien er utviklet for vinterføre.

– På dette dekket er det skrå blokker for bedre motstandsdyktighet mot steinskader, sikksakk mønsterspor for vintergrep og bedre gjørme- og snøutkasting. Dekket har også siper for best mulig grep på våt og snødekt vei, forklarer Clementz.

Conti Scandinavia HS3 ED lanseres i dimensjonen 385/65R22.5 med 164K belastningskode som også passer med 10-tonns styreaksel i tillegg til dimensjonen 385/55R22.5 i 160K variant.

Powered by Labrador CMS