bilde

Nikola får GM med på laget

General Motors skal levere brenselcelle- og batteriteknologi til Nikola, samt produsere pickupen Nikola Badger (bildet). Til gjengjeld får GM blant annet 11 prosent eierandel i oppstartsselskapet.

Uten å ha levert et eneste kjøretøy til kunde foreløpig, har det amerikanske lastebilselskapet Nikola fått enorm oppmerksomhet etter at de i 2016 viste sin spektakulære trekkvogn One.

Deretter har vi fått se både Two og Tre, samt pickupen Badger og UTV'en Zero.

Gründeren Trevor Milton, som vi møtte i Oslo for et par år siden, har gjentatte ganger presenterte sine storstilte planer for hvordan Nikola og deres hydrogendrevne lastebiler skal revolusjonere transportbransjen i tiden fremover.

– Vi vil snu opp ned på de tradisjonelle forretningsmodellene, lyder mantraet hans til irritasjon hos flere av de etablerte konkurrentene.

GM-teknologi
Mens konkurrenten Tesla i hovedsak står for utvikling og produksjon selv, har Nikola gjort seg avhengig av mange etablerte aktører.

De har blant annet inngått partnerskap med Iveco (CNH Industrials), Bosch og solselskapet Hanhwa, som alle har investert i Nikola og som på ulike måter skal bidra med teknologi og komponenter i utviklingen av kjøretøyene.

Norske NEL har også avtaler med Nikola om store leveranser av fylleinfrastruktur for hydrogen.  

Og nå kom altså meldingen om at en av de største, General Motors, er med på laget. Det skjer etter at Nikola har hatt betydelige finansielle og teknologiske utfordringer med å få sine lenge annonserte kjøretøy ut på veien.  

GM får 11 prosent eierandel i Nikola Corporation, til en verdi av rundt to milliarder dollar, mot at de skal forsyne Nikola med GMs egen Hydrotec brenselcelleteknologi og Ultium batteriteknologi. GM blir ifølge avtalen eneleverandør av brenselceller til Nikolas lastebiler i Class 7/8 «world wide», utenom Europa.

GM skal også stå for utvikling og produksjon av pickupen Nikola Badger, en råtass med 900 hestekrefter, firehjulsdrift og fem seter.

Pickupen skal etter planen leveres fra slutten av 2022, både i en batterielektrisk og i en hydrogendrevet versjon. GM skal bygge begge variantene, men bilene skal selges som Nikola Badger av Nikola selv.

Dollarmilliardær
Nikola beregner på sin side å spare totalt fem milliarder dollar de neste ti årene, i kostnader knyttet til utvikling og produksjon av batterier og brenselceller, samt valideringer. Med tradisjonsrike GM på laget får startupen plutselig tilgang på mange tiårs erfaring og kompetanse innen bilproduksjon.

Umiddelbart etter at nyheten ble kjent spratt aksjekursen til Nikola opp 41 prosent.

– Man kunne ikke drømme om et bedre partnerskap enn dette, uttaler Trevor Milton.

Gründeren kan selv glede seg over at han med sin eierandel i Nikola kunne plusse på cirka 1,6 milliarder dollar på formuen som følge av nyheten. Ifølge Forbes er han dermed god for rundt 5,5 milliarder dollar.

Samme finansmagasin skriver at den tidligere GM-toppen Steve Girsky, som nå sitter i Nikola-styret, skal ha spilt en nøkkelrolle i å bringe de to selskapene sammen.

Lavere kostnader og økt fortjeneste
Foruten aksjeposten på 11 prosent (2 mrd. USD), rett til å nominere et styremedlem i Nikola, status som eneleverandør av brenselceller til Class 7/8-lastebilene og lisensproduksjon av Badger, får GM også elbilkredittene fra salget av Badger i hele kontraktens levetid (10 år).

– Vi øker nå vår tilstedeværelse i flere segmenter for elektriske kjøretøy, samtidig som en oppskalering av batteri- og brenselcelleproduksjonen vil medføre lavere kostnader og økt fortjeneste på disse forretningsområdene, sier GM-toppsjef Mary Barra.

– I tillegg er det et viktig steg på veien til å oppfylle vår visjon om en nullutslippsfremtid, at vi nå skal levere General Motors elektrifiserte løsninger til tunge nyttekjøretøy, legger hun til.

Kontrakten betegnes som et kommersielt gjennombrudd for GMs Hydrotec brenselcelle-teknologi.

GM skriver i pressemeldingen at de mener brenselceller vil bli stadig viktigere i markedet for tung langtransport (semi-truck market), «fordi de er mer effektive enn diesel eller gass».

I Europa skal Nikola også tilby batterielektriske versjoner av trekkvognen Tre. 

Skulle lanseres på IAA i høst
Nikola skal de seneste årene ha mottatt rundt 14.000 bestillinger av lastebiler, med ølprodusenten Anheuser-Busch (Budweiser) som den største kunden. 

Interessant er det jo også at Bill Gates, som nylig uttalte at han ikker har tro på batterielektrisk tung langtransport, står på kundelisten hos Nikola. Riktignok er det snakk om batterielektriske renovasjonsbiler han skal kjøpe. 

Flere norske transportselskaper, som Tine, Tenden og Felleskjøpet, har også stilt seg i kø.

Selskapet bygger nå en lastebilfabrikk i Phoenix, Arizona, med planer om leveransestart i 2023.

Det foreløpig siste vi hørte fra Nikola i Europa var i Italia før jul i fjor, da modellen Tre ble presentert. Den skal bygges i samarbeid med Iveco, ved deres fabrikk i tyske Ulm.

Testing av den nye modellen skulle starte midtveis i 2020, og bilen skulle få offentlig europeisk premiere på IAA i Hannover i slutten av september – som dessverre er avlyst. Hvordan Nikola skal lansere bilen i stedet er vi ikke kjent med.

I Torino i desember i fjor ble det antydet at levering til de første europeiske kundene skal skje i 2021 for batteriversjonen, mens hydrogenversjonen skal være klar i 2023.