Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2
Mercedes-Benz GenH2

Daimler blir konkret på hydrogen

Mens alle ikke er på vei til IAA i Hannover valgte Daimler Berlin som bakgrunn for sin globale on-line avduking av sin hydrogensatsing. En prototype på en langtransportbil var et høydepunkt, sammen med den kommende eActros LongHaul.

Publisert

Ikke uten grunn ble presentasjonen lagt til Tysklands hovedstad. Alle taler som dreide seg om utviklingen i retning av den kommende hydrogenalderen la vekt på infrastrukturen. Og ansvaret for infrastrukturen ble selvfølgelig lagt ved regjeringens dør.

Selvfølgelig skal industrien bidra, men dette er så stort at her henger det meste på offentlige myndigheter – i hvert fall i starten.

EU har allerede lansert sin hydrogenplan, tyskerne følger opp og Daimler er med, noe de viste med nok en imponerende fremtidsbil. (Det har vært noen av dem i de siste årene, men en Actros er heldigvis fremdeles en Actros og ikke et upersonlig glimt inn i fremtiden. Det vil nok enda ta noen år før designerne får utføre sine glatte såpestykker i praksis.)

Ved presentasjonen kom man inn på hydrogen-samarbeidet med Volvo ved å si at «visst er vi partnere, men foreløpig vet ikke vi hva Volvo gjør, og Volvo vet ikke mer om hva vi gjør enn det de ser her og nå».

Dette kan bli en spennende form for samarbeid.

Men Daimler har lagt all sin brenselcelleaktivitet inn i et eget selskap, Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co, AG – som med tiden skal bli hub’en for alt samarbeid.

LES OGSÅ: Flere selskaper med hydrogensatsning i Norge

Den bilen som ble vist heter GenH2 Truck, er utstyrt med to hydrogentanker på til sammen 80 kg, et brenselcelleoppsett som gir 2 x 150 kW og et batteri som kan bidra med 400 kW ekstra i påkommende tilfeller.

Men batteriet har ikke kapasitet på mer enn 70 kWh fordi nesten alt som skal brukes til fremdrift skal komme rett fra benselcellene og ikke fra et batterilager. Dermed klarer man også å holde vekten nede, med tilsvarende høyere nyttelast.

To elektriske motorer gir 2 x 230 kW (2 x 330 kW over kortere tid) og henholdsvis 2 x 1.577 og 2 x 2.071 Nm.

Samtidig med hydrogenbilen presenterte også Daimler et første glimt av den kommende eActros LongHaul – som skal være klar til produksjon i 2024.

Den får en rekkevidde på cirka 500 km, men får så kjapp lading at batteriene vil kunne lades opp på de obligatoriske 45 minutter hviletid etter max 4,5 timers kjøring. Noe av det samme budskapet vi fikk fra Scania-sjef Henrik Henriksson i går, da de lanserte sin første elektriske lastebil for kommersielt salg.

LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur

YrkesBil.no skal komme tilbake med nærmere omtale av begge Daimler-nyhetene fra dagens Berlin-presentasjon.

Powered by Labrador CMS