-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nyttebiler i EU: 28 prosent etter
Siden ACEA bare teller nyttebilregistreringer hver annen måned, gikk vi glipp av en juli full av optimisme. I stedet er vi tilbake i en august som igjen viser stor nedgang: minus 18 prosent.
Julitallene viste noe så fantastisk som at markedet lå så å si likt (minus 0,9 prosent) med fjoråret.
Tre markeder viste faktisk pluss: Italia, Spania og Frankrike.
Nå vil selvfølgelig kynikerne tro at siden ACEA teller så grovt at de slår alle nyttebiler sammen, og av lastebiler, busser og varebiler var det varebilene som sørget for gode juli-tall.
Feil: biler over 3,5 tonn lå faktisk 3,1 prosent over i juli, mens de over 15 tonn lå 2,8 prosent over. Det var den måneden Norge lå nesten 50 prosent under i dette segmentet.
Så kom en ganske stygg august.
Fra en pluss på 2,8 prosent og et håp om at nå skulle det begynne å lysne, datt igjen lastebilsalget i August. Med 11,7 prosent. Tyskland med det største plasket, minus 29 prosent. Italia og Spania viste derimot pluss.
Fremdeles ligger derfor lastebilsalget langt under – med hele 36 prosent nedgang akkumulert. I fjor var det 230.000 slike nye biler på veien, i år er det 153.000.
Varebilene lå 1,8 prosent under i juli, men i august var de tilbake på minus 18,6. Akkumulert passerte varebilene million-grensen i juli i fjor. Etter august i år er de fremdeles på ikke mer enn litt over 870.000. En tilbakegang på nesten 27 prosent.
Bussene hadde forresten også en veldig god måned i juli – 18 prosent over 2019-tallet. Men i august hadde segmentet sunket med 27 prosent igjen.
17.890 nye busser av alle slag vil si nesten 30 prosent færre enn i fjor.