Nyttebiler i EU: 28 prosent etter

Siden ACEA bare teller nyttebilregistreringer hver annen måned, gikk vi glipp av en juli full av optimisme. I stedet er vi tilbake i en august som igjen viser stor nedgang: minus 18 prosent.

Publisert

Julitallene viste noe så fantastisk som at markedet lå så å si likt (minus 0,9 prosent) med fjoråret.

Tre markeder viste faktisk pluss: Italia, Spania og Frankrike.

Nå vil selvfølgelig kynikerne tro at siden ACEA teller så grovt at de slår alle nyttebiler sammen, og av lastebiler, busser og varebiler var det varebilene som sørget for gode juli-tall.

Feil: biler over 3,5 tonn lå faktisk 3,1 prosent over i juli, mens de over 15 tonn lå 2,8 prosent over. Det var den måneden Norge lå nesten 50 prosent under i dette segmentet.

Så kom en ganske stygg august.

Fra en pluss på 2,8 prosent og et håp om at nå skulle det begynne å lysne, datt igjen lastebilsalget i August. Med 11,7 prosent. Tyskland med det største plasket, minus 29 prosent. Italia og Spania viste derimot pluss.

Fremdeles ligger derfor lastebilsalget langt under – med hele 36 prosent nedgang akkumulert. I fjor var det 230.000 slike nye biler på veien, i år er det 153.000.

Varebilene lå 1,8 prosent under i juli, men i august var de tilbake på minus 18,6. Akkumulert passerte varebilene million-grensen i juli i fjor. Etter august i år er de fremdeles på ikke mer enn litt over 870.000. En tilbakegang på nesten 27 prosent.

Bussene hadde forresten også en veldig god måned i juli – 18 prosent over 2019-tallet. Men i august hadde segmentet sunket med 27 prosent igjen.

17.890 nye busser av alle slag vil si nesten 30 prosent færre enn i fjor.

Powered by Labrador CMS