-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her får lastebilvrakene nytt liv
Ingen brukbare deler får gå til spille når Terje Bråthen, servicemarkedssjef hos Bertel O. Steen på Jessheim, og kollegene saumfarer skadde lastebiler etter komponenter de kan selge.
– Dette er gull verdt, sier Terje Bråthen til YrkesBil, der han betrakter det vi andre vil definere som et vrak av en lastebil.
Førerhuset er knust og ramma så skakk at de venstre bakhjulene ikke er i berøring med bakken på flat mark. Et uhyggelig bevis på de voldsomme kreftene som er i sving under en kollisjon med tungbil.
I bakgården hos Bertel O. Steens nyttekjøretøysenter på Jessheim står flere slike vrak.
Organdonorer som sannsynligvis skal gi nytt liv til flere andre biler, før de selv sendes til de evige jaktmarker.
– Det kan se ordentlig ille ut, men fremdeles kan veldig mange komponenter være fullt brukbare. Derfor blir bilene gradvis plukket ned, del for del, til bare ramma står igjen. Da leveres den til Veolia for skroting. Så tar vi vare på alle deler som er brukbare og som vi kan selge, mens resten blir kastet, forteller servicemarkedssjefen.
– Hvor mye er verdt å ta vare på?
– Nesten alt, hvis det er i orden. Det kommer an på skaden på bilen. Biler som har vært i en kollisjon har vi alltid meget kritisk blikk på når vi demonterer, og vi kaster nok atskillig mer enn det vi burde gjort – for å være på den sikre siden, sier Bråthen.
I lagerhallen utenfor verkstedet, som ble bygget ny sist vinter, ligger rundt 10.000 brukte deler og venter på sitt nye liv i en annen «kropp».
Skjønt, deler og deler – i lageret finnes alt fra komplette motorer via girkasser og aksler, til karosserideler og småelektronikk.
I verkstedet er et eget løp forbeholdt biler som skal demonteres før vraking. Her reddes det ut komponenter som lett kan selges for hundretusener av kroner i bruktmarkedet.
Bruktdelene kan gjerne også bli redningen for en annen bil som ville blitt kondemnert dersom komponentene måtte kjøpes nye. Mer bærekraftig blir det vel knapt.
Før flyttingen fra Lørenskog til Jessheim omsatte de brukte deler for 1,6 millioner kroner i måneden. Nå er de nede i 800.000-900.000 kroner.
Men målet er å komme tilbake på gamle høyder og vel så det når de har fått slått ordentlig rot på den nye adressen. De kan bruke originalt delenummer og se hva de har på lager.
– Vi lagerfører alle delene etter den bilen de er plukket av, så vi har ikke ti deler av ett delenummer, men vi kan ha ti forskjellige delenumre som er like. Den ene komponenten kan ha gått 10.000 kilometer og den andre 500.000 kilometer, og derfor blir prisen også forskjellig, forklarer Terje Bråthen.
**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 9-2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få de beste reportasjene fra yrkesbilbransjen først**