-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Selvgående busser i Frankrike
Franske La Rochelle var en av de første byene som testet ut elbil-deling for innbyggerne. Nå eksperimenterer de med førerløse busser.
Yelomobile heter elbil-prosjektet i denne sjarmerende Atlanterhavskyst-byen, som har vært i sving siden 1999.
Men et par år før det hadde vi vært der og prøvekjørt Citroëns og Peugeots fantasifulle Tulip elektriske bybiler. De ble dessverre ikke noe av.
Men La Rochelle har tviholdt på sin grønne status, en av sightseeing-båtene du finner der er for eksempel el-drevet, med strøm fra båtens egne solcellepaneler.
Nytt prosjekt
Og nå setter de i gang et program med seks selvkjørende minibusser. De tilbyr førerløs og gratis transport på en rute som er 1,6 km lang og som betjenes med en maks-fart på 20 km/t.
Bussene kommer fra et lite smart-tenkefirma som heter Robosoft, der 30 personer jobber med konkrete versjoner av ideer som denne.
Bussene som nå skal gå i la Rochelle noen måneder er bare 1,5 meter brede, 5 meter lange og kan ta 8-9 personer.
Programmet heter Citymobil 2, hvilket tyder på at det har vært et Citymobil 1-opplegg tidligere. Det var også en førerløs buss, men fjernstyrt via GPS og med en rute på ikke mer enn 900 m. Sommeren 2011 kunne man prøve den.
Antikrasj
Den hadde heller ikke noe antikollisjonssystem slik årets utgave har. Der er det et laserbasert opplegg som oppdager hindringer 30 meter unna og regulerer fart eller retning i forhold til hindringene.
Selv en fotgjenger som stikker rett ut i gata vil den oppdage og stoppe for, fortelles det.
Men for sikkerhets skyld er det betjening om bord. Hans oppgave er å følge med og gripe inn dersom der blir virkelig nødvendig. Men formålet er å la disse minibussene trille rundt uten inngrep.