-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Siste Busworld i Kortrijk
Etter 46 år med Busworld i Kortrijk er det slutt. Årets messe er den siste, før sirkuset flytter til Brussel i 2019.
For det er sirkus og show, når det som omtales som verdens største B2B (business to business) bussmesse, arrangeres i Belgia annethvert år.
Det er verdenspremierer og andre nyheter, det skal kåres «årets» ditt og «årets» datt, det er korpsmusikere i artige kostymer som går rundt på messeområdet og lager et leven av en annen verden (visstnok en gammel tradisjon), det er gode busser, noen litt merkelige busser og sikkert noen ikke fullt så gode busser.
311 busser
Første gang messen ble arrangert i byen Kortrijk, nær grensen til Frankrike, var i 1971. Da hadde messen 11 utstillere fra to land, og totalt 520 besøkende. I 2015 var det 411 utstillere fra 36 land, og 34.932 besøkende fra 118 land.
Fredag åpnet dørene til den 24. messen som skal arrangeres her, som altså i tillegg blir den siste.
– Familien har vokst ut av huset. Det har ikke vært lett, men vi har ikke hatt noe annet valg enn å flytte messen til Brussel fra og med 2019, sier messegeneral Mieke Glorieux.
For oss fra Norge vil det – rent praktisk – bare være en fordel at neste utgave arrangeres i Brussel. Kortrijk er for all del en koselig by, men den ligger drøye to timers togtur unna hovedstaden og på messedagene er det nesten ikke et hotellrom å oppdrive her. I tillegg merkes det at messelokalene er i trangeste laget.
Årets messe, som varer til og med onsdag 25. oktober, huser til sammen 376 utstillere fra 36 nasjoner. Arrangøren har måttet si høflig nei til ytterligere mer enn 70 selskaper som ønsket å stille ut, fordi alle de 51.230 kvadratmeterne i Kortrijk Expo allerede er utnyttet til det fulle.
Dette inkluderer også et par midlertidige «telt-løsninger» på utsiden av selve messebygningen. 311 utstilte busser i alle størrelser og varianter krever litt plass.
Alternativer i fokus
Nyhetene står som nevnt i kø også denne gangen, og det er nærmest umulig å få med seg alt. I vår bildesamling har vi forsøkt å få med et lite utvalg.
Det er utvilsomt alternative drivstoff og drivlinjer som står i fokus, og når det gjelder busser for bykjøring ser det ut til å være elektrisk for nesten alle penga. Men produsentene er åpenbart ikke helt enige om hva som skal gjelde i fremtiden, så det vises mange varianter av for eksempel ladeløsninger: pantograf, plug in og induksjon, og mange variasjoner av klattlading og langlading.
Du slipper selvsagt heller ikke unna buzz-ordene «connectivity» og «autonomous» som går igjen over alt. Dette kan du også lære mer om på noen av de interessante konferansene som finner sted i løpet av messedagene. For eksempel mandag 23. og onsdag 24. oktober skal det diskuteres hvordan «connectivity» og autonom teknologi, samt utrulling av flåter med «utslippsfrie» elektriske busser, vil påvirke bussbransjen i årene fremover.
Bussoperatører fra byer som har tatt i bruk elektriske busser, blant annet Barcelona, Bonn, Cagliari, Eindhoven, London, Paris, Stockholm og Warszawa, vil også dele sine erfaringer om den daglige driften.
Du kan lese flere reportasjer fra Busworld i novemberutgaven av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Da kan du bli det her.