-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Setra dobbeltdekker på veien
Bussen ble presentert første gang i fjor sommer. Nå er luksus-dobbeltdekkeren demonstrert på offentlig vei for første gang.
Etter femten år og mer enn 2.300 solgte enheter av forgjengeren, Setra S431DT, var tiden moden for å presentere en helt ny dobbeltdekker-buss fra Daimler-eide Setra.
På modellen S531DT er meste nytt, ikke minst eksteriørdesignet. Samtidig er familielikheten til de øvrige bussene i Setra-programmet, og da spesielt Comfort Class og Top Class, godt bevart – så det er ingen tvil om hva dette er for noe.
LES OGSÅ: Bertel O. Steen får Setra-importen
Stor valgfrihet
I disse dager har den nye bussmodellen blitt demonstrert for første gang på offentlig vei, med prøvekjøring blant annet for fagpressen. Dermed er det ikke lenge igjen før du kan se de første utgavene i drift.
Innvendig er det i kjent Setra-stil lite som minner om sparebluss. Muligheten for skreddersøm, med materialer av høy kvalitet, er nærmest «uendelig» slik at de inntil 83 passasjerene skal kunne reise så komfortabelt som mulig. En liten bistro i første etasje er for eksempel ikke helt uvanlig, bare for å nevne noe.
På den nye førerplassen har man to valgmuligheter: enten et noe enklere design eller et «high class» - design, med instrumentbord hentet fra henholdsvis Comfort Class eller Top Class.
Sikkerheten i høysetet
Prestisjemodellen har naturligvis det nyeste innen sikkerhetssystemer tilgjengelig. Dette inkluderer blant annet nyeste generasjon av den aktive bremseassistenten ABA4, som hadde verdenspremiere i denne bussen. Systemet gjenkjenner nå både stillestående og bevegelige elementer, som dyr, mennesker og andre hindringer – både foran og på siden av kjøretøyet, ved hjelp av to radarsoner.
Den ene radaren overvåker inntil 250 meter foran bussen og gir først et varsel til føreren. Hvis sjåføren ikke reagerer i tide, vil bussen automatisk foreta en nødbrems. Nærradaren som ser bredere og kortere, varsler også, men foretar nødbremsen umiddelbart siden tidsfaktoren da er kritisk. Føreren kan selv oppheve nødbremsingen ved å gi gass igjen.
I tillegg har bussen en radar på høyre side for å fange opp, og varsle om, syklister eller fotgjengere som befinner seg i blindsonen ved sving til høyre. I hastigheter over 45km/t vil radaren dessuten fungere som en filskift-varsler.
Bussen skal bygges ved Daimlers bussfabrikk i Neu-Ulm. I en overgangsperiode vil både utgående og ny modell bygges parallelt. I 2016 ble det solgt over 200 av Setras populære dobbeltdekker-busser.