Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
Kameraet i kjøretøyet følger med på kantlinjene 5–50 meter fremover, og hjelper sjåføren å holde kontroll over kjøretøyet dersom det oppdager at lastebilen er på vei ut av filen.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
Når en lastebil kommer for nær kanten av filen den ligger i, kan teknologien hjelpe til med å styre den forsiktig tilbake på rett spor. Sjåføren merker en kort vibrasjon i rattet dersom lastebilen har krysset en kantlinje.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
Monoton kjøring på en rett strekning kan føre til at sjåføren mister konsentrasjonen, noe som forårsaker mange alvorlige ulykker. VDS med kjørefeltvarsler er utviklet for å hjelpe sjåføren i slike situasjoner.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
VDS med kjørefeltvarsler: Når systemet oppdager at lastebilen er på vei ut av filen, tar teknologien over og styrer den tilbake på rett spor.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
Når sjåføren har slått på systemet, aktiveres teknologien når lastebilen når en fart på 55 km/t og veikameraet i lastebilen er i stand til å følge med på kantlinjene på veien fullt ut.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
VDS med retningsstabilitet skal minimere faren for skrens og forhindre alvorlige ulykker. Når skrens oppdages, reagerer teknologien umiddelbart for å motvirke skrensen på en behagelig måte.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
Sjåførene kan selv velge styreinnstillingene sine. Dette kan for eksempel være nyttig under langkjøring i sterk vind eller på veier med helling.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
Sjåførene kan velge mellom fire forhåndsprogrammerte styreinnstillinger i lastebilens infotainment-system, og de kan også velge å kalibere hver enkelt innstilling etter eget ønske.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
VDS med retningsstabilitet skal minimere faren for skrens og forhindre alvorlige ulykker. Når skrens oppdages, reagerer teknologien umiddelbart for å motvirke skrensen på en behagelig måte.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
Teknologien er utviklet for å fungere spesielt godt i høyrisikosituasjoner som krappe svinger, oppoverbakker eller kjøring uten last mellom oppdrag på lavfriksjonsveier. Forhold som gir lav friksjon, kan blant annet forårsakes av snø, sand eller regn.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
Teknologien hjelper også det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESC) med å aktivere individuelle bremser på hvert hjul raskere for å redusere farten og minimere skrensingen.
Nye funksjoner i Volvo Dynamic Steering
For å forhindre skrens kommuniserer lastebilens maskinvare og programvare konstant for å oppdage om lastebilen er i ferd med å miste veigrepet.

Nye førerassistenter fra Volvo

Elektroniske «hjelpende hender» skal bidra til å unngå skrens og at du havner utenfor veien.

Publisert

Volvo Dynamic Steering (VDS) ble lansert første gang i 2013, i FH-serien.

Plutselig forsvant (nesten) ristingen i rattet ved kjøring på ujevnt underlag, og rattet retter seg opp av seg selv (deilig for slitne sjåførskuldre). Dessuten skal retningsstabiliteten være bedre.

Nå utvides systemet med et par nye funksjoner: VDS med retningsstabilitet og VDS med kjørefeltvarsler.

Stabiliserer kjøretøyet
Carl Johan Almqvist, trafikk- og produktsikkerhetssjef hos Volvo Trucks, forklarer i en pressemelding hvordan de to nye funksjonene fungerer:

«Se for deg at du kjører på en våt og glatt vei, og at du plutselig oppdager at bilen er i ferd med å miste veigrepet bak. Før dette utvikler seg til en skrens, styrer du forsiktig i motsatt retning til faren er over. Det er akkurat slik VDS med retningsstabilitet fungerer. Den store forskjellen er at systemet kan oppdage faren og bidra til å stabilisere kjøretøyet før du i det hele tatt har lagt merke til at noe er i ferd med å skje.»

Systemet jobber sammen med lastebilens elektroniske stabiliseringsprogram (ESP). Sensorer i rammen overvåker lastebilens rotasjonshastighet kontinuerlig, og ved det minste tegn til skrens aktiveres systemet og hjelper sjåføren ved å styre rattet forsiktig i motsatt retning slik at kjøretøyet stabiliseres.

Hjelpende hånd
«VDS med kjørefeltvarsel gir sjåføren en hjelpende hånd når systemet oppdager at lastebilen viser tegn på å nærme seg kantlinjen. Sjåføren varsles ved at rattet styres forsiktig i riktig retning samtidig som det vibrerer lett, og får på denne måten hjelp til å styre kjøretøyet tilbake på rett spor.»

Denne funksjonen jobber sammen med lastebilens kjørefeltassistent i hastigheter over 55 km/t. Systemet følger med på kjøretøyets posisjon ved hjelp av kameraer.

Når det oppdager at lastebilen risikerer å kjøre ut av filen den ligger i, aktiveres styringen, og sjåføren får hjelp til å komme tilbake på rett spor. Ved behov for ytterligere assistanse blir sjåføren varslet via en lett vibrering i rattet i stedet for en varsellyd.

I tillegg til de to nevnte funksjonene blir det nå mulig å justere rattmotstanden individuelt i lastebiler som er utstyrt med VDS.

Powered by Labrador CMS