- Redaksjonelt/Temaoversikt
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

img
Lastebil på YrkesBil.no
- Brukte lastebiler - Lastebilnyheter - Næringslivsnyheter

img
img

Utsetter fristen for «smart fartsskriver»

Lastebilleverandørene kan puste litt lettere, etter at Vegdirektoratet har besluttet å utsette fristen for å innføre såkalt smart fartsskriver fra 15. juni til 15. oktober.

img

Snakk om bærekraft: Kumøkk blir til drivstoff

Stort mer bærekraftig enn dette kan det vanskelig bli: Med kumøkk foredlet til biodrivstoff på tanken, blir utslipp under kjøring fra en Volvo lastebil med LBG-motor i praksis redusert med 100 prosent – og Volvoen blir tilnærmet CO2-nøytral (tank til hjul).

img

Industrien ber om 32 meter

Nå ruster lastebilfabrikkene i Europa til kamp for lange vogntog. Bygg et regelverk som tillater høykapasitets-biler for å senke både utslipp og utgifter, ber de om.

img

Trolleybil på ordentlig

Elbiler med strømavtak fra luftledninger har det vært eksperimentert med en stund. Nå finnes systemet for første gang på en trafikkert motorvei.

img

Enklere tilgang på gass

Stadig flere lastebilprodusenter tilbyr biler med gassdrift. Utslipp er hovedargumentet. Nye stasjoner skal gjøre gassdrift mer tilgjengelig.

img

Svensk el-last for by

Det er nærliggende å sammenlikne den nye svenske lastebilen Inzile med den tyske StreetScooter. Liten, moduloppbygget, byformål og batterielektrisk.

img

DAF skal satse mer på anleggsbiler

Ruller ut flere nye konfigurasjoner for å ta en større del av kaka i anleggs-segmentet. Tomas Gustavsson (bildet) i Nordic Truckcenter mener en ny 10-tonns foraksel og fabrikkbygd tridem-løsning er spesielt interessant for det norske markedet.

img

Renault Trucks rigger seg for vekst

Med Gulsen Saritabak (bildet) som ny salgssjef og flere nye lastebilmodeller i løpet av 2019, håper Renault Trucks på et realt løft i tiden fremover.

img

Åge kjørte billigst

Virkestransport Øst (VTØ) i Elverum gjennomførte i et prosjekt med Enova for å se potensialet for drivstoffbesparelser. Rundt 30 biler deltok, og vinneren – Åge Snerten med sin MAN TGX 28.580 6x4 – brukte minst diesel av alle.

img

Når størrelsen teller

Ruggen av en 200 tonnmeter sitter på et monster av en femakslet Scania R 730 10x4*6NB. Hevdes å være Norges største kran montert på lastebil.

img

Skal fjerne flaskehalser for tømmertransporten

Regjeringen bevilger 25 millioner kroner til å utbedre fylkesveier med mye tømmertransport. Ved å øke lasten på tømmerbilene kan tallet på biler bli redusert med en firedel.

img

Tunge dekknyheter

Nokian lanserer fire produktnyheter på rappen.

img

Bygger om fra melkebiler til brannbiler

Melketransportør Hans Ivar Slåttøy Transport AS bygger brannbiler med gamle melketanker på.

img

Børsen må vente på ScaniaMAN

Volkswagen skilte ut sine tunge biler, ansatte ex-Mercedes Andreas Renschler (bildet), og ga selskapet et nytt navn, åpenbart for å få det på børs. Nå er planene utsatt.

img

Volvo med nytt spareprogram

Hevder de nye grepene kan redusere drivstoffkostnadene betydelig uten at det går utover kjørbarheten.

img

Teknologi i trafikk-
sikkerhetens tjeneste

KRONIKK: Om få år håper vi å kunne sjekke dekk, bremser, vekt og kjøre- og hviletid på vogntog automatisk i det de krysser grensa. Løsningen ligger i ny teknologi, skriver Kjetil Wigdel, leder for Trafikant- og kjøretøyavdelingen Statens vegvesen Region øst.

img

Kontrollerte alle vogntog på grensen

– I lys av de alvorlige ulykkene med tungbil denne vinteren, vil jeg ikke la noen aktuelle tiltak stå uprøvd, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

img

Elektrisk tungtransport

Ragn-Sells fortsetter sin satsning på elektriske kjøretøy - nå med en helelektrisk trekkvogn.

img

Volvo har levert de første helelektriske lastebilene

Volvo Trucks leverte i går sine to første helt elektriske lastebiler – en renovasjonsbil og en distribusjonsbil – til kunder i Gøteborg.

img

EU krever 30 prosent CO2-reduksjon

Utslippene fra nye busser og lastebiler i Europa må innen 2030 ned minst 30 prosent fra dagens nivå, ifølge nye EU-bestemmelser.

img

Satser i ny nisje med «Jålebukken»

– Denne bilen startet egentlig som en fleip for noen år siden. Nå er fleipen blitt realitet og har skaffet oss en ny nisje, sier Kjetil Tovsrud (t.v.) i selskapet B&T Logistikk AS. Her sammen med sjåfør Kristian Hetty som også kjører en MAN TGX 26.500.

img

Solid norsk innsats i Rally Sweden

Tusener av nordmenn som er på plass for å følge helgens Rally Sweden kunne glede seg over solid norsk innsats på fredagens etapper.

img

Nye EU-regler åpner for dramatisk endring i lastebildesign

Snart kan du kanskje få se eller kjøre lastebilprodusentenes drømmekonsepter som produksjonsmodeller på veien. Fra 1. september 2020 vil EU nemlig tillate større førerhus.

img

Veivesenet om strengere dekk-krav: Mye å ta hensyn til

Veivesenet utreder nå om det skal stilles strengere krav til dekk for tungbiler på norske veier, men peker selv på flere utfordringer.

img

Slik blir Volvos nye anlegg på Gardermoen

Volvo Truck Center Jessheim flytter ut av et 42 år gammelt anlegg og inn i et nytt moderne anlegg til drøyt 92 millioner på Hovinmoen ved Gardermoen. Samtidig skifter forhandleren navn.

Neste 25 artikler