[]
[] [bilnorge.no] []

MAN separerer motorene


Jon Winding-Sørensen
Foto: MAN



MAN har alltid solgt motorer til eksterne brukere. Nå separerer de den virksomheten til en egen divisjon under Last & Buss-divisjonen.

MAN har opplevd en stor vekst i salg av sine lastebilmotorer og andre komponenter de siste årene. 

Dette har nå blitt et såpass stort forretningsområde at fra 1. januar i år ble det skilt ut som en egen forretningsenhet.

MAN Engines heter den, på godt tysk, og hovedkontoret ligger i Nürnberg – et stykke unna Last&Buss som befinner seg i München.

Den nye avdelingen ledes av en gruppe på fem spesialister, med Matthias Schreiber (41) i spissen. Han har stort sett tilbrakt sitt yrkesaktive liv i mekanisk landbruk – et område han fortsatt kommer til å ha tett kontakt med.

Det er ikke få MAN-motorer som brukes i landbruksmaskiner. 

Hans og hans folk rapporterer til styremedlem Ulrich Dilling, som har ansvar for produksjon og logistikk i MAN Truck & Bus AG.  Tidligere, fra 2009 til i fjor, ledet han det MAN kaller sitt Internasjonale Kompetanse-senter for motorer som ligger – nettopp – i Nürnberg.

LES OGSÅ: MAN-Scania-aksel fra samme samlebånd

Derfra utvikler, produserer og selger de diesel- og gass-motorer med et kraft-spektrum på 50 – 1.900 hk. Man kan med andre ord regne med at han ikke akkurat er ny i denne bransjen.

Nå må ikke denne nye virksomheten forveksles med MAN Diesel & Turbo SE, med base i Augsburg. Disse driver utelukkende med store motorer, blant annet for skip, og har røtter tilbake til danske Burmeister og Wain. 

Det vil si – vi kan godt påstå at røttene går tilbake til originalen. 

Rudolf Diesel hadde en førsteklasses teoretisk forståelse av forbrenningsmotorenes fantastiske mangel på effektivitet – men han var ikke så praktisk anlagt at han klarte å sette ideene sine ut i praksis sånn med en gang. 

Ikke før Heinrich von Buz, direktør for MAN AG i Augsburg, lånte ham et laboratorium på fabrikken der han jobbet fra 1893 til 1897 og det var derfra han oppnådde sine viktige patenter for det vi i dag kjenner som dieselmotoren. 

Den nye MAN Engines er nok blant dem som kommer til å sørge for at denne motortypen kommer til å overleve mye lenger enn noen av dagens signaler umiddelbart kan tyde på.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: