[]
[] [bilnorge.no] []

Øker X-faktoren


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Daimler



Daimler ønsker å gå i strupen på Volkswagens Amarok når Mercedes-Benz nå topper X-klassen med sekssylindret motor på 258 hestekrefter og permanent firehjulsdrift.

Mercedes-Benz X 350 d 4Matic vises for første gang frem på Genève Motorshow som åpner denne uken.

Toppmodellen har en 3,0 liters V6 turbodiesel med en effekt på 190kW (258hk) og et maksimalt dreiemoment på 550 Nm i turtallsområdet 1.400-3.200 o/min. Altså en betydelig sprekere utgave enn X 250 d med 190 hestekrefter som vi prøvekjørte før jul.

Kreftene sørger for en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder og en toppfart 205km/t. Svært så akseptable prestasjoner når vi snakker yrkesbil.

Den nærmeste konkurrenten i "premium-pickup-segmentet", Volkswagen Amarok, har fått mye skryt for sin 3.0 liters V6 TDI-motor etter at den kom i 2016. Motoren matcher X 350 d på dreiemoment (550 Nm), men kommer til kort med 224 hestekrefter.

Derfor tok det ikke lang tid etter at Mercedes-planene om en kraftig V6 i X-klassen dukket opp, før Volkswagen svarte med å varsle at de i løpet av 2018 vil lansere en kraftigere motorversjon i Amarok. 258 hestekrefter har blitt antydet.

Dermed blir det duket for en skikkelig tysk muskelkamp i pickupklassen fremover. 

I Mercedesen formidles kraften via automatgirkassen 7G-Tronic Plus med syv trinn, hvor girskiftene også kan foretas manuelt via «padler» på rattet.

LES OGSÅ: X-klasse for reiselystne

I toppmodellen blir også det velkjente 4Matic-systemet levert som standard med permanent 4x4. En senterdifferensial fordeler kraften mellom for- og bakaksel med en fast dreiemomentfordeling på 40:60%.

X 350 d 4Matic får også Dynamic Select-systemet som standard. Her kan du velge mellom fem kjøreprogram som endrer motorens egenskaper, turtall for girskift og ECO start / stopp. De fem kjøreprogrammene er; Komfort (C), ECO (E), Sport (S), Manuell (M) og Offroad (O).

Pickupen har i tillegg tre ulike valgmuligheter for 4x4-systemet: 4MAT for normal kjøring på vei, 4H for økt trekkraft, samt lavserien 4L, med reduksjonsgiring primært for krevende kjøring, spesielt i terreng. I tillegg har bakakselen differensialsperre for ytterligere forbedret fremkommelighet.

Mercedes-importør Bertel O. Steen opplyser at toppmodellen – som kommer i utstyrslinjene Progressive og Power – skal introduseres i Norge til høsten, og at de norske prisene vil bli presentert da.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: