[]
[] [bilnorge.no] []

Lært av Norge


Jon Winding-Sørensen



I Tyskland diskuteres de nå hvordan man kan fremme bruk av elbiler. Eller, nærmere bestemt elektriske lastebiler. Fjern bomavgiften er et av forslagene.

Den nye tyske samferdselsministeren, Andreas Scheuer, har åpenbart tenkt å ta elektrisk landeveistransport et steg videre.

I et intervju med Süddeutsche Zeitung snakket han om elektriske lastebiler og hva som kunne gjøres for å fremme bruken av dem.

Et av de forslagene han lanserte i intervjuet var å frita slike biler for all «maut» - Tyskernes satellittovervåkede bomvei-betaling.

LES OGSÅ: Her er Volvos første helelektriske lastebil

For bare noen måneder siden ville forslaget vært en vits – hvem har hørt om batteridrevne lastebiler i langtransport på motorveiene?  Ikke særlig praktisk verken med hensyn til nyttelast eller rekkevidde.

Men nå skal også riksveiene Maut-belastes, det betyr at fra 15.000 km. motorveier skal nå ytterligere 40.000 kilometer landeveier bli avgiftspliktige for godstrafikk.

Da begynner det å høres ut som penger. Ifølge det tyske samferdselsdepartementet har tyske biler over seks tonn en årlig kjørelengde på ca. 38.000 kilometer. For det må de fra og med juli i år betale mellom 8,1 og 21,8 cent pr. km, avhengig av blant annet utslippsklasse og størrelse.

«Dette vil bli en viktig spore for å få transportører til å gå over til mer miljøvennlige biler», sa Scheuer til avisen.

Det er faktisk noen som vil dra fordeler av den nye regelen med en gang. I intervjuet ble det nemlig påstått – ganske overraskende for mange – at det nå går 12.000 batterielektriske lastebiler i Tyskland.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: