[]
[] [bilnorge.no] []

Nytt ledd i el-strategien


Brede Høgseth Wardrum
tekst og foto



Gjennom prosjektet ElectriCity jobber Volvo og en rekke andre aktører med å se på hvordan byer bør planlegges og bygges for elektrisk transport av folk og gods. Batterielektriske leddbusser er nyeste tilskudd i prosjektet.

Hvordan kan byene utvikles når utslippene og motorstøyen forsvinner? Det er ett av spørsmålene aktørene bak ElectriCity i Gøteborg skal prøve å finne svar på.

Den mest synlige delen av prosjektet er de rundt ti elektrifiserte (hybrider og fullelektriske) bussene som har trafikkert rute 55 i Gøteborg, men arbeidet bak kulissene er vel så omfattende.

Prosjektet tar for seg alt fra hvor og hvordan ladeinfrastruktur bør integreres, til mulighetene for innendørs bussholdeplasser (du husker vel bildet av den elektriske Volvo-bussen som stoppet midt mellom bokhyllene i biblioteket) og nattlig levering av gods eller søppelinnhenting.

Økende etterspørsel
Som du forstår handler dette ikke bare om elektriske busser, men også lastebiler – noe Volvo nylig lanserte to utgaver av (FE og FL). Vi skal ikke dykke dypere i ElectriCity her og nå, men lover å komme tilbake til prosjektet.  

For det var den nye, batterielektriske leddbussen 7900 Electric Articulated som var den store stjernen Volvo ville vise oss i Gøteborg denne helgen.

Riktignok måtte bussen konkurrere om oppmerksomheten med de heftige båtene i Volvo Ocean Race, som etter nesten ni måneders seilas rundt på kloden gjestet byen, før siste etappe til målgang i nederlandske Haag.

Men både hos bussbransjefolk og interesserte passasjerer vakte den leddede 18,7-meteren interesse.

Inntil nå har Volvo manglet denne busstypen, som etterspørres av stadig flere byer for tiden.

Bare i Norge skal det settes i drift over 60 batterielektriske leddbusser neste år (30 VDL i Oslo, 10 Heuliez i Trondheim og 22 av foreløpig ukjent merke på Romerike), og interessen er stor også i andre land.

Prototyper
Foreløpig er det to prototyper Volvo har satt inn på rute EL16 i Gøteborg. Bussene skal ikke erstatte andre busser, men kjøres som et testprosjekt med egne avgangstider.

Fra mandag 25. juni skal de om morgenen og ettermiddagen kjøre mellom Eriksbergstorget og Nordstan, og midt på dagen skal de i tillegg kjøre strekningen mellom Eriksbergstorget og Sahlgrenska Universitet.

Bortsett fra lengden og det ekstra leddet, er bussen lik å se på som 12-meters versjonen. Leddbussen kan ta 135 passasjerer - 20 flere enn i 12-meteren. 

Bussen inneholder selvsagt også noen nyheter:

Fire doble dører, flere håndtak for stående passasjerer, store digitale informasjonsskjermer og lysregulert av- og påstigning (de som skal av får grønt lys først, så får de på utsiden grønt lys til å gå inn etterpå) er slikt som passasjerene trolig vil sette pris på. Trådløst nett og USB-lademuligheter ved de fleste sitteplassene er nok også velkomment.

Tre lademuligheter
Leddbussen er utstyrt med 250 kWh Li-ion batterier, og kan leveres med tre ulike ladesystemer:

Volvo Opportunity Charging (OppCharge), med takmontert pantograf som styres automatisk. Maks ladekapasitet er da 450 kW.

CCS (kabel) med manuell tilkobling, enten foran, bak eller på siden. Maksimal ladekapasitet er da 150 kW 600 V DC.

Low Power Charging med en standard kontakt. Maksimal ladekapasitet er da 11 kW 400 V AC.

Bussen drives fremover av to elmotorer på 185 kW hver, med maks dreiemoment på 31.000 Nm på hjulene, koblet til en totrinns automatisk girkasse. 

Nytt IT-system
ElectriCity blir for øvrig, ifølge Volvo, første sanntidsoperasjonen hvor den nye ITxPT (Information Technology for Public Transport) blir brukt for å levere ITS-tjenester (Intelligent Transportation System).

ITxPT skal åpne nye muligheter for «plug-and-play» med IT-systemer om bord i bussen, samt relevante «back office»-funksjoner.

Du kan lese mer om den nye leddbussen og ElectriCity i YrkesBil nr. 8 som kommer til abonnentene i august.

-------------------------------------
Disse er med i ElectriCity:
Volvo Group, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Keolis (bussoperatøren), Älvstranden Utveckling, Akademiska Hus, Chalmersfastigheter og Ericsson.

 


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: