[]
[] [bilnorge.no] []

Dropper avgiftssjokk for tungbiler


Brede Høgseth Wardrum
tekst og foto



Lavutslippssonen i Oslo kunne bety en ekstraregning på 600 kroner dagen for mange lastebileiere. Nå har miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) bestemt seg for å utsette planene på ubestemt tid.

Det melder NRK tirsdag morgen.

Byrådet i Oslo har lenge jobbet for å opprette en såkalt lavutslippssone innenfor bygrensene i hovedstaden.

Planen har vært at såkalt «forurensende kjøretøy» må betale et gebyr for å kunne kjøre innenfor bygrensen. På den måten skulle eiere av eldre lastebiler tvinges til å bytte til nyere kjøretøy.

Prisen ble foreslått til 300 kroner døgnet, med maksgrense på 25.000 kroner i året, for lastebiler under 12 tonn. For kjøretøy over 12 tonn skulle prisen bli det dobbelte – altså inntil 600 kroner døgnet eller 50.000 kroner i året.

Kjøretøy med Euro 6-teknologi skulle slippe gebyr.

Avgiften var planlagt som et tillegg til de allerede økte bomtakstene.

I januar ble planene om lavutslipssonen besluttet utsatt «til neste vinter», men nå bekrefter altså miljøbyråden at planene utsettes på ubestemt tid. Årsaken er ferske tall som viser at luftkvaliteten i Oslo er blitt betydelig bedre.

– Vi trenger ikke å innføre lavutslippssoner nå. Oslo-lufta har blitt bedre, og vi ser at politikken vår fungerer ved at for eksempel bomringen har veldig stor effekt, uttaler Berg til NRK.

Hun berømmer samtidig næringslivet for å ha vært «kjempeflinke til å bytte ut sine gamle lastebiler slik at også de bidrar til bedre byluft».

– Vi ser av nye beregninger at en lavutslippssone vil ha liten tilleggseffekt, sier MDG-politikeren til statskanalen, som refererer tall fra bomselskapet Fjellinjen som viser at 43 prosent av alle tunge kjøretøy som passerer bomringen er Euro 6.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har vært en av de fremste kritikerne mot planene om lavutslippsone, fordi de mener det i praksis ville fungere som en straffeavgift på mange av deres medlemsbedrifter.

– Dette er en gledens dag. Vi er en næring med lave marginer. Alle avgifter går rett på bunnlinja. En tilleggsavgift i form av en lavutslippssone ville slått ekstra hardt ut, sier regionsjef Johan Kristian Bjerke i NLF til lastebil.no.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: