[]
[] [bilnorge.no] []

Fornyet og elektrisk Ducato


Brede Høgseth Wardrum
tekst og foto



TORINO, ITALIA: Fiat har oppgradert sin største varebil og viser samtidig en helelektrisk utgave. 1.950 kilo nyttelast, modulære batteripakker og inntil 360 kilometer rekkevidde (NEDC) lover italienerne for Ducato Electric, men du får ikke kjøpe den før neste år.

Fiats svar på elektrifiseringen som skjer i varebilsegmentet ble vist frem for fagpressen i et glohett Torino denne uken.

Verdenspremieren foregikk samtidig som den oppgraderte 2020-modellen av de diesel- og gassbaserte Ducato-variantene også ble presentert.

En viktig forskjell er imidlertid at diesel- og gassversjonene er kundeklare i løpet av de nærmeste månedene, mens de som vil ha batteribil må vente til et godt stykke ut i neste år før de første bilene blir tilgjengelige.

Dermed fikk vi i pressen kun prøvekjøre bilene med forbrenningsmotor i denne omgang, mens det nærmeste vi kom elbil-prototypen var «se og ta på».

Utviklet selv
Med Ducato Electric vil Fiat ta opp kampen mot andre store elektriske varebiler som Maxus EV80, Mercedes-Benz eSprinter, Volkswagen e-Crafter, MAN eTGE, Ford Transit All-Electric og Renault Master Z.E.

Peugeot Boxer og Citroën Jumper ble også nylig presentert i elektriske utgaver. Men selv om disse bilene i utgangspunktet er teknisk identiske med Ducato (med unntak av motorprogrammet) er Fiat påpasselige med å understreke at de elektriske versjonene blir forskjellige.

– Her har FCA og PSA jobbet frem løsninger uavhengig av hverandre når det gjelder batterier, ladesystem og motor, så elversjonen av bilene blir forskjellig. Ducato Electric er et komplett FCA-produkt, sier Domenico Gostoli til YrkesBil. Han er prosjektleder for Ducato Electric og ansvarlig for elektrifisering av nyttekjøretøy i Fiat Professional.

Når man ikke kommer først til festen, gjelder det jo å ha noen partytriks på lur, dersom man skal få noe oppmerksomhet.

Og det var en selvsikker og offensiv Fiat-organisasjon som entret scenen i hjembyen.

– Elektriske kjøretøy utgjorde 0,8 prosent av bilsalget i Europa i fjor, så markedet har ikke tatt av helt ennå kan man si. Men med stadig strengere restriksjoner for utslipp i mange byer, samtidig som økende e-handel gir store behov for varedistribusjon, mener vi Ducato Electric er helt riktig bil som kommer på et helt riktig tidspunkt, sa Stéphane Gigou, øverste sjef for Fiat Professional.  

Domenico Gostoli, prosjektleder for Ducato Electric og ansvarlig for elektrifisering av nyttekjøretøy i Fiat Professional, sammen med produkt- og markedssjef for Fiat Professional i FCA Norway, Dag Brekken. 

Valgmuligheter

De skryter av at elbilen har beholdt Ducatoens «best in class» lastevolum på mellom 10 og 17 kubikkmeter og en nyttelast på 1.950 kilo.

Elversjonen skal leveres i alle de samme tre høyde- og seks lengdeversjoner som Ducato-familien ellers, og skiller seg ikke nevneverdig utseendemessig fra sine fossile søsken. Elektrisk minibuss står også på programmet.

Elmotoren yter 90 kW og 280 Nm.

Domenico Gostoli mener de modulære batteripakkene, som er plassert under gulvet i lasterommet, på mellom 47 og 79 kWh vil være blant Ducatoens sterke kort mot mange av konkurrentene.

– Vi har ikke laget én løsning som passer alle. I stedet satser vi på at hver enkelt kunde skal kunne bestille den løsningen som passer sitt behov best. Kundene kan velge mellom rekkevidder på mellom 220 og 360 kilometer, sier han.

Men merk at han da oppgir rekkevidden etter den lite realistiske NEDC-standarden, så det gjenstår å erfare hva de reelle tallene blir. Er prestasjonene i nærheten av tallene som oppgis vil det være svært konkurransedyktig. Toppfarten er imidlertid begrenset til 100 km/t for «å optimalisere energibruken».

Gostoli nøler litt når vi spør hvorfor rekkevidden ikke oppgis etter WLTP-standard, og hva den i så fall ville blitt, men svarer til slutt:

– Jeg vil tro rundt 300 kilometer på det meste, men elektriske nyttekjøretøy som denne vil hovedsakelig bli brukt i bysentra og der vil man realistisk sett ikke være så langt unna NEDC-tallene.

– Hva med vinterforhold?

– Vi tilbyr batterier på opptil 79 kWh for å kunne opprettholde god rekkevidde også under tøffe vinterforhold, forsikrer han.

Fiat opplyser at flere ladekonfigurasjoner blir tilgjengelige, uten å gå veldig i dybden på disse. Det antydes at du skal kunne lade opp 100 kilometer rekkevidde på under 30 minutter med en DC-hurtiglader og cirka en time med AC-lader.

7.000 i året
Mens PSA er åpne om at det er BD Auto i Tyrkia som leverer den elektriske drivlinjen i Peugeot Boxer og Citroën Jumpy, vil ikke Gostoli opplyse hvem som leverer de ulike elbilkomponentene til Fiat.

– Bilen er designet og kontrollert av FCA Group. Den er bygget ved produksjonslinjen i Sevel Sud-fabrikken i Sangro, Italia, og så er det en underleverandør som monterer den elektriske drivlinjen i et lokale rett på utsiden av FCAs fabrikk, sier han.

– Grunnen til at vi gjør det slik er at produksjonen i Sevel Sud-anlegget er en Joint Venture med PSA, og siden vi ikke har utviklet de elektriske versjonene sammen kan vi ikke produsere Ducato Electric i de samme lokalene, forklarer prosjektlederen.

Gostoli opplyser at produksjonskapasiteten for Ducato Electric er opptil 7.000 kjøretøy per år.

– Når produksjonen starter regner vi med å nå full kapasitet i løpet av de to første månedene. Vi starter med rundt 60 pilotkunder i Europa som får de første bilene i januar, mens de første ordinære leveransene starter etter første halvår 2020, sier han og antyder at norske pilotkunder kan bli aktuelt.

Fiat opplyser at de i over ett år har samlet inn data fra en stor europeisk kundegruppe med over 4.000 lette nyttekjøretøy som har rullet over 50 millioner kilometer.

– Det vi har sett er at veldig mange har et bruksmønster som passer perfekt for elektriske kjøretøy, og vi bruker dataene aktivt i utviklingen av våre nye elektriske varebiler, sier Gostoli og bekrefter dermed at flere av merkets modeller er i ferd med å elektrifiseres.

Viktig Norges-bil
Ducato Electric blir åpenbart en viktig modell for den norske importøren. 

Produkt- og markedssjef for Fiat Professional i FCA Norway, Dag Brekken, bekrefter at forhåndssalget i Norge også starter ved årsskiftet og at de første bilene vil kunne leveres i starten av andre halvår 2020.

– Dette blir en veldig spennende bil for oss. Jeg mener det bør være potensial for å selge rundt 30-40 biler allerede neste år, sier Brekken til YrkesBil.

Prisen er foreløpig ikke kjent.

Fornyede motorer og ny automatkasse
Som nevnt ble også en oppgradert versjon av Ducato med forbrenningsmotor presentert i Torino denne uken.

Euro 6d-TEMP-motorer og helt ny 9-trinns automatgirkasse er blant de viktigste nyhetene i 2020-modellene, i tillegg til noen kosmetiske grep og påfyll av følgende førerassistentsystemer:

Blindsonevarsling, «kryssende trafikk bak bilen når du rygger»-varsling, nødbremsassistent, trafikkskiltgjenkjenning.

Motorfamilien er i bunn og grunn den samme som tidligere, men alle variantene er fintunet og optimalisert med tanke på forbruk og utslipp. En såkalt «ECOpack» som benytter Start&Stop-teknologi, «intelligent dynamo» og elektronisk kontrollert drivstoffpumpe skal bidra til forbedringene, i tillegg til at disse nå for første gang bruker Adblue.

At Ducato nå endelig kommer med en skikkelig automatgirkasse er på høy tid, om modellen skal klare å henge med konkurrentene.

Dagens versjon kan leveres med en «Comfort Matic», som er en robotisert manuell sekstrinnskasse, men den kan ikke måle seg med flere av konkurrentenes automatløsninger.

Den nye nitrinns automatkassen, som er utviklet av ZF og FCA i samarbeid, er imidlertid «ekte vare». Fiat skryter av at den takler 450 Nm i 180-hesters versjonen.

Etter å ha fått prøvekjøre nyheten er det ingen tvil om at girkassen gir Ducato et realt løft. Myke, nærmest "sømløse" skift kommer omtrent der du forventer det. Kassen jobber raskt og uanstrengt både i tett Torino-trafikk og på kuperte, svingete veier utenfor byen.

Føreren kan velge mellom tre ulike programmer som gir girkassen ulike skiftestrategier: Normal, Eco og Power. Ikke all verdens til stor forskjell, men jo da, det merkes. Bortsett fra et par anledninger hvor jeg lurte på hvorfor kassen i Eco-modus ikke giret opp, men i stedet ble liggende på relativt høyt turtall i lengre tid i en femtisone på flatmark, virket strategiene logiske.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken har Fiat levert kun 25 nye Ducato varebiler i Norge i løpet av første halvår. Kanskje en nydelig automatgirkasse kan sette fart i salget, inntil den elektriske hjelpen kommer?

Du kan lese mer om Ducato-nyhetene og prøvekjøringsinntrykkene i utgave 8 av bladet YrkesBil som kommer ut i august. Ikke abonnent? Bli det her!


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: