[]
[] [bilnorge.no] []

Microbuss for fremtiden


Jon Winding-Sørensen



VW skulle innvie sitt nye Silicon Valley anlegg, og stilte med en meget passende konseptbil. Hvem visst at tyskerne hadde humor?

Kanskje var det ikke humor, kanskje var det grav alvor – jeg tror kanskje aldri vi kan bli helt sikre.

Men greia var i hvert fall at Volkswagen hadde invitert til åpningen av sitt nye Innovation and Engineering Center California, IECC. Det ligger i Belmont, kanskje ikke tjukkeste Silicon Valley, men Oracle er nærmeste nabo.

Nå er imidlertid poenget at nye IECC egentlig bare var et nytt navn på 20 år gamle Electronics Research Laboratory som har vokst fra tre ansatte til oppunder 200 og som virkelig jobber med bleeding edge teknologi.

Derfor er det jo ikke rart at de fremmøtte ventet seg et ganske oppsiktsvekkende blikk inn i femtiden.

Det fikk de. Med Model 20!

Det var lett å la seg lure – det så ut som en 11-vinduers type 2. Transporter eller Kombi eller Microbus eller hva den nå ble kalt.

Og det er helt korrekt, Volkswagen hadde funnet en 1962-modell, men inni var det ikke mye igjen av den gamle.

Man merket det allerede når man nærmet seg bilen, da reiste den seg på en spesialutviklet pneumatisk opphengning som Porsche hadde stått for. Med den kan bakkeklaringen reguleres til det optimale ved kjøring.

For å få lov til å entre ble du skannet av et trynekjenningssystem som jobber via et 720 p. vidvinkel kamera i siderute nummer to. Derfra åpnes dørlåsen når den er fornøyd med at du er du.

Innvendig går svært meget på stemmekontroll – også fra baksetet, og det er også til å kommunisere med utsiden. Enten via audio eller via LED-baserte visuelle signaler. Og et dashbord med holografisk infotainment lar deg se på skarpe tredimensjonale bilder uten forstyrrende brukt av briller.

Så har du alle de oransje detaljene, felger, speilholdere, ratt og liknende som er utviklet via Autodesk sin generative designprosess, det vil si maksimal styrke med minimal vekt og materialbruk – 3D print hjelper.

Og drivlinjen var enkel. En 10 kWh batteripakke som drev en 120-hesters elmotor. 

Ikke akkurat egnet for On-the-road-type langtur tvers over det amerikanske kontinent.

Jeg syns det var skikkelig gøy at de pakket deler av den avanserte teknologien sin inn i noe så hyggelig som dette, i stedet for å lage enda en intetsigende futuristisk ID-Buzz

Og budskapet var allikevel klart: Dette skal bli Volkswagens største forsknings- og utviklings-senter på utsiden av Tyskland, og få stor betydning for fremtidens Folkevogner. Spesielt er det intelligente førerplasser og autonom kjøring og parkering man i første omgang skal konsentrere seg om her.

Uten å glemme at Type 2 faktisk var noe av grunnlaget for det hele.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: